Diagnostinen arviointi suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikan opintojakson opiskelua ja opetusta ohjaamassa
Kauppinen, M., Tarnanen, M., Neittaanmäki, R., Aalto, E., Hankala, M., Kainulainen, J., Mustonen, S., & Torvelainen, P. (2023). Diagnostinen arviointi suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikan opintojakson opiskelua ja opetusta ohjaamassa. In T. Mäkipää, R. Hilden, & A. Huhta (Eds.), Kielenoppimista tukeva arviointi (pp. 184-201). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 15. https://doi.org/10.30660/afinla.126158
Julkaistu sarjassa
AFinLA-teemaTekijät
Päivämäärä
2023Oppiaine
Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaKasvatustiedeVuorovaikutusTeknologiakasvatusKieletSuomen kieli ja kirjallisuusYleiset kielitutkinnnotSoveltava kielentutkimusLaskentatoimiHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanEducationInteractionTechnology EducationLanguagesFinnish Language and LiteratureNational Certificates of Language ProficiencyApplied language studiesAccountingSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023
The article deals with diagnostic assessment conducted in the Finnish language and literature course for classroom teacher students. The research context was a hybrid learning environment, where the students evaluated both their linguistic and pedagogical competence using a self-assessment tool. The research questions were 1) what kind of linguistic competence the students showed in the beginning of the course, 2) how the results of linguistic competence and self-assessment were related, and 3) how the final grade of Finnish language and literature and the matriculation examination test of Finnish predicted the results of a diagnostic test. The data of the pilot research consisted of the results of a diagnostic test of 127 students and their self-assessment based on a five-step criterion-referenced scale. The research was quantitative and statistical methods were used in the analysis. The results showed that there were statistically reliable connections between the results of the self-assessment and the diagnostic test. With the help of the test, it is possible to assess different areas of students’ linguistic competence to some extent reliably.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-75-5Kuuluu julkaisuun
Kielenoppimista tukeva arviointiISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-6298Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/issue/view/9173Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/182828266
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Merkityksellinen oppiminen luokanopettajakoulutuksen historian pedagogiikan opinnoissa
Tallavaara, Riitta; Hiljanen, Mikko (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2023)Artikkelissa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisten opintojen historian ja yhteiskuntaopin pedagogiikan opintojaksoja ja niissä tapahtuneita ... -
"Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
Martikkala, Anniina; Matikainen, Minni (2015)Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta ovat kasvatusalan ydinkysymyksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston luokanopet-tajakoulutuksessa esiintyviä käsityksiä hyvästä opiskelijasta ja hyvästä ... -
Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena
Karjalainen, Hanna (2015)TIIVISTELMÄ Karjalainen, Hanna. 2015. Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina?
Torvelainen, Päivi; Tarnanen, Mirja; Hankala, Mari; Kainulainen, Johanna (Helsingin yliopisto, 2019)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten luokanopettajaopiskelijat (N = 76) arvioivat omaa tekstien tuottamistaan ja sen oppimista. Tutkimusaineistona olivat lomakekyselyn avoimet vastaukset. Aineisto analysoitiin ... -
Ammatillisen opettajankoulutuksen tuloksellisuus : "tapausesimerkkinä Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu"
Huttu, Pirkko (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Ammatillisen opettajankoulutuksen tuloksellisuuden kokonaisuudesta. Tarkoituksena oli selvittää, miten avainhenkilöt määrittävät tuloksellisuutta ja minkälaista heidän mielestään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.