University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa

Thumbnail
View/Open
274.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Martikkala, Anniina |
Matikainen, Minni
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta ovat kasvatusalan ydinkysymyksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston luokanopet-tajakoulutuksessa esiintyviä käsityksiä hyvästä opiskelijasta ja hyvästä koulut-tajasta sekä näiden käsitysten taustalla vaikuttavia oppimiskäsityksiä. Tutki-muksessa selvitettiin myös, muuttuvatko nämä käsitykset opintojen myötä. Lisäksi oppimiseen ja opettamiseen liittyvien käsitysten merkityksiä tarkasteltiin laajemmin luokanopettajakoulutuksen kulttuurin ja koulun kehittämisen näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin luokanopettajaopiskelijoilta ja heidän kouluttajiltaan avoimista kysymyksistä koostuvilla kirjallisilla kyselyillä. Aineistoa kerättiin sekä opintojaan aloittavilta opiskelijoilta että maisterivaiheen opiskelijoilta. Aineisto kerättiin lukuvuoden 2013–2014 aikana ja se koostui yhteensä 149 vastauksesta. Aineiston analysoinnissa sitouduttiin aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin. Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajaopiskelijat arvostivat koulutta-jissaan ammattitaitoisuutta ja monia luonteeseen tai persoonallisuuteen liittyviä piirteitä, kuten rentoutta ja mukavuutta. Kouluttajat puolestaan toivoivat opiskelijan olevan muun muassa aktiivinen ja kiinnostunut alan kysymyksistä. Hyvää kouluttajaa ja opiskelijaa koskevien käsitysten taustalta löydettiin kaksi oppimiskäsitystä: siirtämis-oppimiskäsitys ja rakentamis-oppimiskäsitys. Siirtämis-oppimiskäsityksessä opettajaksi opiskeleminen nähdään valmiin tiedon ja opettajuuden vastaanottamisena koulutuksessa tai kouluttajilta. Rakentamis-oppimiskäsityksessä taas painotetaan opiskelijan aktiivista roolia oman ammattitaitonsa rakentajana. Kouluttajilta keräämässämme aineistossa korostui käsitys ammattitaidon rakentamisesta, kun opiskelijoiden aineistossa painottui käsitys ammattitaidon siirtämisestä. Opiskelijoiden oppimiskäsitykset täsmentyivät opintojen aikana, mutta koulutus ei muuttanut niitä. Löydetyt käsitykset oppimisesta ja hyvästä opiskelijasta ja kouluttajasta ovat hyvin erilaisia, osin jopa vastakkaisia. Tulosten pohjalta näyttäisikin luo-kanopettajakoulutuksessa vallitsevan erimielisyyttä alan keskeisistä käsityksistä, vaikka esimerkiksi alan kirjallisuudessa ja opetussuunnitelmissa sitoudutaan oppijan aktiivisuutta korostaviin oppimiskäsityksiin. Oppimiskäsitysten kehittäminen voidaan nähdä tärkeänä osana kouluinstituution laajempaa kehittämistyötä. Jos koulua halutaan kehittää, tulee oppimiskäsitykset ottaa luokanopettajakoulutuksessa avoimeen ja aitoon käsittelyyn. ...
Alternative title
Opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
Keywords
oppimiskäsitys luokanopettajakoulutus opiskelukulttuuri hyvä opiskelija hyvä opettajankouluttaja oppimiskäsitykset oppiminen opettajankoulutus opiskelu opettajat kouluttajat opiskelijat ammattitaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504181619

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot 

    Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (2003)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ...
  • Luonnontieteellisen tiedon luonteen tutkiva oppiminen luokanopettajakoulutuksessa 

    Väisänen, Matti (2014)
  • Ohjaajafysioterapeuttien ohjaamista koskevat käsitykset 

    Vahtera, Taina (2005)
  • Luokanopettajakoulutus alakoulun ruotsin opetukseen valmistajana 

    Pasanen, Jonna (2017)
    Tutkimukseni tavoitteena oli arvioida, miten luokanopettajakoulutus valmistaa luokanopettajaopiskelijoita ruotsin opettamiseen alakoulussa. Tarkastelin, millaisia mahdollisuuksia luokanopettajakoulutus tarjoaa ruotsin ...
  • Kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna 

    Puolamäki, Deniz (2021)
    Suomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre