Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina?
Torvelainen, P., Tarnanen, M., Hankala, M., & Kainulainen, J. (2019). Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina?. In M. Kallio, H. Krzywacki, & S. Poulter (Eds.), Arvot ja arviointi (pp. 28-50). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 16. http://hdl.handle.net/10138/308813
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksiaDate
2019Discipline
KieletTeknologiakasvatusVuorovaikutusSuomen kieli ja kirjallisuusKasvatustiedeLanguagesTechnology EducationInteractionFinnish Language and LiteratureEducationCopyright
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2019.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten luokanopettajaopiskelijat (N = 76) arvioivat omaa tekstien tuottamistaan ja sen oppimista. Tutkimusaineistona olivat lomakekyselyn avoimet vastaukset. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittavat, että opiskelijat lähestyvät tekstien tuottamista ja sen oppimista suhtautumis-, osaamis- ja kehittymiskeskeisesti. Kokonaisuudessaan itsearviointien taustalla on melko kokonaisvaltainen kirjoittamiskäsitys, jossa edustuvat selkeimmin genre- ja prosessidiskurssit ja vähiten sosiaalisen ja sosiopoliittisen toiminnan diskurssit. Yksilöiden välillä on eroja lähestymistapojen ja kirjoittamiskäsitysten monipuolisuudessa sekä reflektoinnin tarkkuudessa. Opettajankoulutuksessa tulee ohjata opiskelijoita käsitystensä monipuolistamiseen ja laajentamiseen sekä tukea reflektion taitojen kehittymistä. This article reports on an examination of how primary education pre-service teachers self-assess their literacy, more specifically their writing skills and how they learn them. The data consist of material from a qualitative survey (N = 76) responded to by the participants in their first academic term. The data were analysed using qualitative and theory informed content analysis. The findings show that pre-service teachers approach their writing skills from three perspectives which are stance-, skill- and development-specific. Analysis of self-assessment indicates that the participants perceive themselves as a writer quite holistically, and their reflections represent genre and process discourses, although less social practices and socio-political discourses. However, there are individual differences between participants in approaching and perceiving writing, as well as in depth of reflection. Based on our findings, the pre-service teachers’ understanding of writing and their reflection skills should be promoted more systematically during their studies.
...
Publisher
Helsingin yliopistoParent publication ISBN
978-952-5993-27-1Is part of publication
Arvot ja arviointiISSN Search the Publication Forum
1799-9596Keywords
Original source
http://hdl.handle.net/10138/308813Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34411691
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yhden yliopistovuoden aikana
Torvelainen, Päivi; Tarnanen, Mirja; Aalto, Eija; Hankala, Mari; Kainulainen, Johanna (Tampereen yliopisto, 2021)Tässä artikkelissa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden (n=54) kuvauksia tekstien tuottamisesta heidän ensimmäisen yliopistovuotensa aikana. Tutkimusaineistona olivat opiskelijoiden vastaukset lomakekyselyyn heidän ... -
Designing knowledge construction in pre-service teachers’ collaborative planning talk
Aalto, Eija; Mustonen, Sanna (Elsevier BV, 2022)In this paper, we report on a qualitative study of student teachers’ collaboration in planning and implementing a course that integrated physics and the Finnish language. Audio-recorded planning sessions and interviews ... -
Pre-service teachers’ self-efficacy in implementing inclusive practices and resilience in Finland
Yada, Akie; Björn, Piia Maria; Savolainen, Pirjo; Kyttälä, Minna; Aro, Mikko; Savolainen, Hannu (Elsevier BV, 2021)This study aims to explore Finnish pre-service teachers' self-efficacy in implementing inclusive education and their resilience. Survey data were collected from 105 pre-service teachers studying in a teacher education ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
Assessment conceptions of Finnish pre-service teachers
Kyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Lehesvuori, Sami; Närhi, Vesa; Aro, Mikko; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Routledge, Taylor & Francis Group, 2022)The aim of this quantitative survey study (N = 287) was to investigate the assessment conceptions of three different pre-service teacher groups (classroom teachers, subject teachers and special needs teachers). Assessment ...