Ammatillisen opettajankoulutuksen tuloksellisuus : "tapausesimerkkinä Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu"
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Ammatillisen opettajankoulutuksen tuloksellisuuden kokonaisuudesta. Tarkoituksena oli selvittää, miten avainhenkilöt määrittävät tuloksellisuutta ja minkälaista heidän mielestään on tuloksellinen ammatillinen opettajankoulutus. Lisäksi selvitettiin suhtautumista tulosajatteluun ja kokemuksia tuloksellisuuden mittaamisesta. Lopuksi tarkasteltiin tuloksellisuuteen ja sen mittaamiseen liittyviä koettuja ongelmia ja kehittämiskohteita. Tutkimus toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulun Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa vuosina 2013–2014 kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Haastateltavista (N=9) osa toimii ammatillisen opettajankoulutuksen tai ammattikorkeakoulun johtotehtävissä, osa käytännön tehtävissä opettajankouluttajina.
Koska ammattikorkeakoulua koskeva lainsäädäntö on muuttunut, ja tulosrahoitus tullut vahvemmin toimintaa ohjaavaksi, tutkimusaihe on siten hyvin ajankohtainen. Avainhenkilöille tuloksellisuus merkitsi tehokkuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta. Tuloksellisuus on opiskelijoiden osaamistavoitteiden saavuttamista, osaamisen kasvua ja sen varmistamista. Laadukas työ, innovatiivisuus ja ajanmukaisuus ovat keskiössä. Asiakas- ja kumppanuussuhteet ovat tärkeitä. Tuloksellisuuden ulottuvuudet muodostuivat seuraaviksi: 1) yhteiskuntavastuullinen toimija ja vaikuttaja 2) luotettava ja arvostettu työelämä- ja verkostoyhteistyökumppani 3) riittävästi resursoitu ja osaava asiantuntija 4) joustava, moniulotteinen organisaatio ja korkea laatu 5) hyvinvoiva, innovatiivinen ja dynaaminen työyhteisö 6) mahdollistava, ketterä strategia 7) erityispiirteet 8) yhteinen toimintakehys ja laatumittaristo. Määrällisissä tulosmittareissa laadulliset tekijät jäävät useimmin tarkastelun ulkopuolelle. Jatkuvuus ja menestyminen
turvataan osaamisella ja tulevaisuuden ennakoinnilla.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28938]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
S2-opettajien kokemuksia kielitaidon arvioinnista ammatillisen koulutuksen kentällä vuosina 2009 ja 2019
Lehdenvirta, Jenni (2020)2000-luvun ensimmäiset vuosikymmenet ovat tuoneet kielitaidon arviointiin ja opetukseen merkittäviä muutoksia. Näkemys kielestä ja kielitaidosta on laajentunut formalistisista ja struktuureja painottaneista näkemyksistä ... -
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi 2005 : opettajien peruskoulutus 2005 ja seuranta 2002-2005
Piesanen, Ellen; Kiviniemi, Ulla; Valkonen, Sakari (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)Opetusministeriö julkaisi vuonna 2001 Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman linjaamaan opettajien perus- ja täydennyskoulutusta. Kehittämisohjelma keskittyi opettajan työn lähtökohtiin, kehittämistavoitteisiin ja ... -
Aikuisten näyttötutkintojärjestelmän toimivuus
Raivola, Reijo; Heikkinen, Anja; Kauppi, Antti; Nuotio, Pirjo; Oulasvirta, Lasse; Rinne, Risto; Knubb-Manninen, Gunnel; Silvennoinen, Heikki; Vaahtera, Kaisa (Koulutuksen arviointineuvosto, 2007) -
Diagnostinen arviointi suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikan opintojakson opiskelua ja opetusta ohjaamassa
Kauppinen, Merja; Tarnanen, Mirja; Neittaanmäki, Reeta; Aalto, Eija; Hankala, Mari; Kainulainen, Johanna; Mustonen, Sanna; Torvelainen, Päivi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)The article deals with diagnostic assessment conducted in the Finnish language and literature course for classroom teacher students. The research context was a hybrid learning environment, where the students evaluated both ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.