Merkityksellinen oppiminen luokanopettajakoulutuksen historian pedagogiikan opinnoissa
Tallavaara, R., & Hiljanen, M. (2023). Merkityksellinen oppiminen luokanopettajakoulutuksen historian pedagogiikan opinnoissa. Ainedidaktiikka, 7(2), 48-69. https://doi.org/10.23988/ad.119602
Julkaistu sarjassa
AinedidaktiikkaPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Ainedidaktiikka
Artikkelissa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisten opintojen historian ja yhteiskuntaopin pedagogiikan opintojaksoja ja niissä tapahtuneita merkityksellisiä oppimiskokemuksia. Opintojaksoille on Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen opetussuunnitelmauudistuksessa kehitetty malli, jossa merkityksellisillä oppimiskokemuksilla pyritään vahvistamaan luokanopettajaopiskelijoiden osaamista historiallisessa ajattelussa. Opintojaksoilla keskeisessä asemassa ovat ensimmäisen vuoden luokanopettajaopiskelijoiden suunnittelemat ja toteuttamat oppimisprojektit, joiden tarkoituksena on luoda tällaisia oppimiskokemuksia ja tukea niiden kautta opintojakson historialliseen ajatteluun liittyvien tavoitteiden saavuttamista. Aineisto (N=56) koostuu opiskelijoiden tavoiteltuja oppimiskokemuksia kuvaavista kirjoitelmista, jotka he tekivät osana opintojaan. Analyysissä opiskelijoiden oppimiskokemukset jakautuivat kolmeen merkityskategoriaan. Merkitykselliset oppimiskokemukset painottuivat erityisesti kokonaisvaltaiseen opettajuuden kehittymiseen ja vähäisemmin historian opettamiseen ja oppimiseen. Tulokset ohjaavat pohtimaan sekä käytetyn mallin kehittämistä että laajemmin historian pedagogiikan opintojen järjestämistä luokanopettajakoulutuksessa.
...
This article examines meaningful learning experiences in pedagogical courses focusing on history and social studies as part of class teacher education at the University of Jyväskylä. These courses are part of the 60 ects in multidisciplinary and cross-curricular pedagogical studies that qualify class teachers to work in basic education. This study is based on a model for meaningful learning experiences developed through curriculum reform in the department of teacher education. In this study the model has been used to strengthen the competence of teacher students in historical thinking as they design and implement learning projects during the first year of class teacher education. The course objectives are to develop skills in historical thinking and to be able to research the development of these skills through the design and implementation of learning projects. The data (N=56) consist of texts describing meaningful learning experiences written by the class teacher students as part of the course. In the analysis, the students’ meaningful learning experiences were divided into three categories. The findings indicate that meaningful learning experiences for the student teachers emphasize overall teacher development with the teaching and learning of history receiving less emphasis. These findings help to consider how this model can be further developed and in particular the role of history studies within class teacher education.
...
Julkaisija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseuraISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-5636Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/ainedidaktiikka/article/view/119602Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/184854640
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Diagnostinen arviointi suomen kielen ja kirjallisuuden pedagogiikan opintojakson opiskelua ja opetusta ohjaamassa
Kauppinen, Merja; Tarnanen, Mirja; Neittaanmäki, Reeta; Aalto, Eija; Hankala, Mari; Kainulainen, Johanna; Mustonen, Sanna; Torvelainen, Päivi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)The article deals with diagnostic assessment conducted in the Finnish language and literature course for classroom teacher students. The research context was a hybrid learning environment, where the students evaluated both ... -
Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
Rouhunkoski, Iina (2024)Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua ... -
Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa
Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010) -
Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena
Karjalainen, Hanna (2015)TIIVISTELMÄ Karjalainen, Hanna. 2015. Opettajaopiskelijan ammatti-identiteetti pedagogiikan, didaktiikan ja aineenhallinnan ammattilaisena. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Under the magnifying glass: critical moments in virtual exchange
Háhn, Judit; Radke, Katarzyna; Dekker, Ivonne (University of Groningen Press, 2022)Virtual Exchange (VE) is a form of experiential learning that relies heavily on learning-by-doing and reflection. The present study draws on visual data comprising students’ perceptions of critical learning incidents ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.