Ruusupuiston kärkiuutiset (Ruusupuiston uutiset 2018 saakka): viimeksi lisätyt
Aineistot 61-80 / 135
-
Oppimisvaikeudet ja hyvinvointi
(Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Opettajat lukivaikeusriskin tunnistajina koulupolun alussa
(Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy edistävät hyvinvointia
(Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Kurahousukapina : lapset vuorohoidon arkea muokkaamassa
(Jyväskylän yliopisto, 2019) -
KiMo valmentaa opiskelijoita monikielisessä yhtenäiskoulussa työskentelemiseen
(Jyväskylän yliopisto, 2018)KiMo on lyhenne kielitietoisuutta ja monikielisyyttä tukevan pedagogiikan koulutusmallista. KiMo-opinnoissa tutkitaan ja ratkotaan ajankohtaisia monikielisen ja -kulttuurisen koulun ja varhaiskasvatuksen kehittämishaasteita ... -
Yhdessä ULAlla : opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Opettajien täydennyskoulutus on perinteisesti keskittynyt yksittäisten opettajien taitojen kehittämiseen, eikä sillä ole juuri ollut yhteyttä opettajien peruskoulutukseen. Voisiko täydennyskoulutus olla hajanaisten ... -
Miten torjua verkkovihaa sosiaalisessa mediassa?
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Keskustelu nettikiusaamisesta ja verkkovihan leviämisestä on tuskin jäänyt keneltäkään huomaamatta. Yhdessä nuorten aktiivisen sosiaalisen median käytön kanssa asiaton verkkokäyttäytyminen haastaa mediakasvatusta. Nuoret ... -
Luethan sinäkin?
(Jyväskylän yliopisto, 2018) -
"Isässäni parasta on se, kun hän tekee hyvää ruokaa ja ostaa joskus uusia leluja minulle." : isä ja materia lasten kertomuksissa
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Isä on lapselle tärkeä. Hänen kanssaan potkitaan palloa, herkutellaan kahdestaan tai askarrellaan hamahelmillä. Lapsi näkee isänsä yhä useammin myös keittiössä tekemässä ruokaa. Tällaisia asioita lapset kertoivat isästään, ... -
Mentorointi on typerä sana
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Mentorointi on siitä merkillinen sana, että kaikki ovat siitä joskus kuulleet ja monet luulevat jopa tietävänsä, mitä se on. Mutta tietävätkö he ihan oikeasti? Sitä minä epäilen, koska mentorointi-sanaa viljellään niin ... -
Johan on markkinat! : varhaiskasvatuspalveluiden järjestäminen muutoksessa
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Yksityisesti tuotetun varhaiskasvatuksen osuus kasvaa. Kasvu on ollut julkisesti tuettua eli poliittisen prosessin tulos. Yksityisen toiminnan, perheiden valinnan mahdollisuuksien ja palveluntuottajien kilpailun lisääntymissä ... -
Lukivaikeuden taustalla takkuja aivoyhteyksissä
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Joillekin lukemaan oppiminen voi olla vaikeaa, vaikka lapsi olisi muuten kyvykäs. Tällöin puhutaan perinnöllisestä lukivaikeudesta eli dysleksiasta. Dysleksia ilmenee yleensä myöhemmin lukemisen hitautena ja kirjoitusvirheinä. ... -
Digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuus koskee kaikkia
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Digitalisaatio koskee läheisesti koulutusorganisaatioita, opiskelua ja oppimista. Se tarjoaa monenlaisia uusia mahdollisuuksia koulutuksen organisoinnille ja opiskelulle. Samalla se tuo myös velvoitteita ja haasteita ... -
Emotion pixies Weepybold, Angrybold, Afraidybold and Happybold help children recognize emotions
(Jyväskylän yliopisto, 2018)How do you feel when you're sad? Where in your body you feel the sorrow? What does help you when you're feeling sad? Children consider these questions in kindergartens with emotion pixies Weepybold, Angrybold, Afraidybold ... -
Opettajan osaaminen - vuorovaikutusta ja dialogia
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Hyvästä opettajasta on kirjoitettu lukuisia kirjoja ja oppaita. Kuitenkaan opettajan osaamisesta ei ole yhtenäistä käsitystä. Viimeaikainen tutkimus painottaa vuorovaikutustaitoja, dialogia ja opettajan kykyä mukauttaa ... -
Alakoulusta yläkouluun yhtenäis- ja erilliskouluissa
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Suomessa alakoulusta yläkouluun siirrytään tavallisimmin 12‒13 vuoden iässä. Tuolloin nuoren elämässä tapahtuu monia haasteellisia muutoksia, kuten puberteettiin liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä muutoksia sekä alakoulusta ... -
Esiopettajat kokevat työssään sekä stressiä että työn imua
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Kasvavat ryhmäkoot, vähenevät resurssit, digiloikka ja uusi opetussuunnitelma ovat lisänneet opettajan työn vaatimuksia ja kuormittavuutta. OAJ:n vuonna 2015 julkaistun työolobarometrin mukaan opettajat kokivat työperäistä ... -
Tunnepeikot Nyyhky, Äksy, Säikky ja Hymy tutustuttavat lapsia tunteisiin
(Jyväskylän yliopisto, 2018)Miltä sinusta tuntuu silloin, kun olet surullinen? Missä kohtaa suru tuntuu kehossasi? Mikä sinua auttaa, kun tunnet surua? Lapset pohtivat näitä kysymyksiä tunnepeikkojen Nyyhkyn, Äksyn, Säikyn ja Hymyn kanssa päiväkodeissa. ... -
Programming, blogs and videos : are these really part of literacy?
(Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Digipedagogiikka kehittyy koulujen kanssa kokeillen ja tutkien
(Jyväskylän yliopisto, 2018)