Aineistot 41-60 / 135

    • Yliopistolaisten johtamismotivaatiota ymmärtämässä 

      Feldt, Taru (Jyväskylän yliopisto, 2020)
      Tutkimus, opetus ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen ovat professoreiden ja tieteentekijöiden kolme keskeistä perustehtävää. Johtotehtävät nousevat harvoin perustehtäviä koskevaan keskusteluun, vaikka ne kuuluvat lähes ...
    • Saavutettavuutta ja monikanavaisuutta digipedagogiikkaan 

      Ladonlahti, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2020)
      Miten luentotallenteeni tavoittaa viittomakielisen opiskelijan? Miten hitaasti lukeva opiskelijani selviää artikkelimateriaaleista? Miten toimin opettajana, kun muutama opiskelija vie kaiken tilan? Nämä kysymykset ovat ...
    • ReadDrama-hanke tuottaa tietoa draamakasvatuksellisen lukuteatterin vaikuttavuudesta 

      Junttila, Enni; Hautala, Jarkko; Ronimus, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2020)
      Draamallisia menetelmiä sovelletaan laajasti opetuksessa, mutta niiden vaikuttavuutta on tutkittu melko vähän. Oppilaan keskeinen oppimistehtävä koulupolkunsa alkupuolella on riittävän teknisen lukutaidon ja lukusujuvuuden ...
    • Mitä jos oppimisen ekosysteemit yleistyvät? 

      Virolainen, Maarit; Heikkinen, Hannu L.T. (Jyväskylän yliopisto, 2020)
      1990-luvulla puhuttiin verkostoista. Internetin laajeneminen ja yleistyminen maailmanlaajuiseksi www:ksi oli silloin vielä uusi asia, niin kuin ylipäätään automaattinen tietojenkäsittely. Jotkut yhteiskuntatieteilijät ...
    • LUKILOKI-koulutuksesta eväitä monilukutaidon opetukseen 

      Lehtinen, Auli; Luokomaa, Sanna; Mäkinen, Elina; Nousiainen, Tuula; Ruotsalainen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2020)
      LUKILOKI-täydennyskoulutus on tarjonnut tutkimustietoa ja käytännön työkaluja yli 1800 opettajalle varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Koulutus keskittyy oppimisen ja motivaation tukemiseen, monilukutaitoon, ...
    • Ei kurjuutta kummempaa : vai sittenkin pedagogiikkaa? 

      Heiskanen, Noora (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Pedagogiset asiakirjat ovat tuttuja opettajille kaikilla koulutusasteilla. Asiakirjan tulisi painottaa pedagogiikkaa eli kuvauksia lapsen tai nuoren tarvitsemasta tuesta. Tutkimustulosten mukaan lapsi tai nuori kuvataan ...
    • Monilukutaito tietoyhteiskunnan avaintaitona 

      Leino, Kaisa (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Marraskuussa 2019 julkaistiin Kansainvälisen monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksen eli ICILS 2018 -tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa tarkasteltiin 8.-luokkalaisten nuorten osaamista sekä nuorten ja ...
    • Tavoitteena elämäntapa : demokratiakasvatuksen suuntia tulevaisuuteen 

      Männistö, Perttu; Hiljanen, Mikko; Rautiainen, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Demokratia on elämäntapa, johon kasvetaan elämällä demokraattisesti. Suomi on usealla mittarilla mitattuna maailman demokraattisimpia maita, mutta kasvatuksen saralla mittarit näyttävät punaista, eivätkä nuorten kokemukset ...
    • Nuorten KOMPASSI näyttää tietä, kun stressi käy liian kovaksi 

      Puolakanaho, Anne; Lappalainen, Raimo; Lappalainen, Päivi; Kiuru, Noona (Jyväskylän yliopisto, 2019)
    • Erityisopetusta ohjaava lainsäädäntö muuttui, muuttuivatko käytännöt? 

      Pulkkinen, Jonna (Jyväskylän yliopisto, 2019)
    • JYU.INTEGRA - yliopisto-opinnot osaksi kotoutumisen polkua 

      Lehtonen, Tuija; Reiman, Nina (Jyväskylän yliopisto, 2019)
    • Uraohjaus tärkeää yliopisto-opiskelijoille : kohtaavatko tarpeet ja tarjonta? 

      Rantanen, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2019)
    • Passiivisen altistamisen menetelmä kielenoppimisen avuksi 

      Astikainen, Piia (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Perinteisesti opettelemme vierasta kieltä aktiivisesti eli tarkkaavaisesti ja keskittyen. Voisiko kieltä kuitenkin oppia myös passiivisesti vaikkapa kotiaskareiden ohessa vieraskielistä radio-ohjelmaa kuunnellen? Uusi ...
    • Ilmapiirillä on väliä oppimisessa 

      Virtanen, Anne; Mäkinen, Tommi; Lauritsalo, Kirsti; Klemola, Ulla; Tynjälä, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Oppijan turvallisen olon on sanottu olevan kaiken oppimisen edellytys. Tämän vahvistavat myös viimeaikaiset tutkimukset: ilmapiiri vaikuttaa oppimiseen jopa oppijan kykyjä merkittävämmin. Oppimisympäristön ilmapiiriin onkin ...
    • Tukeeko ammatillinen koulutus kotoutumista? 

      Kärkkäinen, Katarzyna (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Kirjoitus perustuu Katarzyna Kärkkäisen väitöskirjan haastatteluaineistoon. Haastatteluun osallistui suomalaisen ammattioppilaitoksen rehtori, eri ammattialojen kouluttajia ja aikuismaahanmuuttajaopiskelijoita. Maahanmuuttajan ...
    • Johtamisen eettiset konfliktit vahingoittavat työhyvinvointia suomalaisissa kasvuyrityksissä 

      Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Kiinnostus eettistä johtamista eli johdon ja organisaation hyviä ja oikeudenmukaisia käytänteitä ja niiden vaikutuksia kohtaan on lisääntynyt. Eettinen johtaminen välittyy sekä työntekijöiden että asiakkaiden hyvinvointiin, ...
    • Ohikiitäviä keskusteluja 

      Kostiainen, Emma; Rautiainen, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2019)
    • Opiskelijavalinnat uudistuvat : vaihtoehtoisia valintatapoja todistusvalinnan rinnalle 

      Savela, Paula (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Ylioppilastutkintoon perustuvasta todistusvalinnasta tulee pääasiallinen valintatapa yliopistojen tutkintokoulutukseen. Sen ohelle tarvitaan vaihtoehtoisia tapoja, sillä ylioppilastodistus ei takaa kaikille opiskelupaikkaa. ...
    • Oppilasarviointi uudistuu ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin 

      Ketonen, Laura (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Kokeet ovat hallinneet kouluarviointia sukupolvien ajan, vaikka tutkimustieto ja ymmärrys arvioinnin mahdollisuuksista ovat lisääntyneet. Nykykäsityksen mukaan oppimisen aikainen arviointi on oppilaalle hyödyllisempää ...
    • Kunnia työn sankareille! : arviointitutkimusten arki on arkista 

      Nissinen, Kari; Rautopuro, Juhani (Jyväskylän yliopisto, 2019)
      Kansainvälisten arviointitutkimusten menestyksellinen toteuttaminen edellyttää ammattitaitoa niin tutkimuksen suunnittelussa, valmistelussa kuin kerätyn aineiston käsittelyssä. Joskus – varsinkin kun PISA-tulokset ...