Digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuus koskee kaikkia
Ladonlahti, T., Laamanen, M., & Uotinen, S. Digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuus koskee kaikkia. Ruusupuiston uutiset, (4). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2018/2
Julkaistu sarjassa
Ruusupuiston uutisetPäivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2018.
Digitalisaatio koskee läheisesti koulutusorganisaatioita,
opiskelua ja oppimista. Se tarjoaa monenlaisia uusia
mahdollisuuksia koulutuksen organisoinnille ja opiskelulle.
Samalla se tuo myös velvoitteita ja haasteita koulutuksen
järjestäjille. Tutkimuksessamme tarkastelemme opiskeluun
liittyvien digitaalisten toiminta- ja oppimisympäristöjen
esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Yliopistojen ja
korkeakoulujen yhteishankkeiden avulla pyrimme myös
lisäämään henkilöstön pedagogista ja teknistä osaamista.
Digitalisaation myötä tulevaisuuden oppimisympäristöt ovat
entistä monimuotoisempia. Opetuksessa on tärkeää taata
kaikille oppijoille tasavertainen pääsy paitsi luokkahuoneisiin myös digitaalisiin oppimis- ja
toimintaympäristöihin. Vuonna 2016 voimaan tullut EU:n saavutettavuusdirektiivi (2016/2102) vaatii
viranomaisia tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi sekä valvomaan saavutettavuuden toteutumista.
Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä kansallinen saavutettavuuslainsäädäntö tulee voimaan syksyn 2018 aikana
ja se koskee kaikkia julkisia kouluja, korkeakouluja sekä kirjastoja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että
verkkosivujen ja digitaalisten ympäristöjen tulee olla sellaisia, että kaikki voivat käyttää ja ymmärtää niitä.
Erilaiset käyttäjät ja heidän tarpeensa tulee huomioida jo suunnitteluvaiheessa.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoAsiasanat
Alkuperäislähde
https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/4-2018/2Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28660064
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Virtuaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden haasteita korkeakoulukontekstissa
Kuikka, Salla (2018)Verkkoon rakennetuilla oppimisympäristöillä eli virtuaalisilla oppimisympäristöillä ja niiden alalajityyppinä tunnetuilla oppimisen hallintajärjestelmillä on suuri rooli erityisesti korkeakouluissa, jossa on tyypillistä, ... -
Senior Housing as a Living Environment That Supports Well-Being in Old Age
Jolanki, Outi Hannele (Frontiers Media, 2021)Background: In different parts of the world new models of senior housing have rapidly appeared, which indicates that existing housing and care models are not fulfilling the hopes and needs of current and new generations ... -
Digital entrepreneurship : challenges faced by Finnish professional service business owners during venture launch in online business environments
Koivusalo, Samuli (2023)The advancement in information technology development in the 21st century has created a novel online business environment with different characteristics than traditional business settings. A key difference is that online ... -
OT security and telecommunications needs and requirements in smart factory environment
Viljamaa, Juuso (2022)Tämä pro gradu -tutkielma tutkii operatiivisen teknologian (OT) turvallisuuteen ja tietoliikenteeseen liittyviä tarpeita ja vaatimuksia älytehdasympäristössä. Tutkielma noudattaa Design Science Research (DSR) tutkimus ... -
Ubiquitous Learning in Appropriate Learning Environments
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Informics Society, 2018)This article concentrates on blended learning study module that was carried out in class teachers’ adult education. It offered the students versatile, unique, individual and communal possibilities to fully study in ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.