Juuri nyt! : kriisit, koulu ja materiaalisuuden turva
Vesaranta, H., Saarinen, T., Maunumäki, M., & Lehtonen, T. (2024). Juuri nyt! : kriisit, koulu ja materiaalisuuden turva. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 15(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2024/juuri-nyt-kriisit-koulu-ja-materiaalisuuden-turva
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat 2024
Koulussa tehdään paljon lapsiin ja nuoriin liittyvää tutkimusta. Tutkimuksissa on keskitytty esimerkiksi vuorovaikutukseen, hyvinvointiin ja oppimistuloksiin. Niissä ei kuitenkaan ole juuri kiinnitetty huomioita siihen, miten oppilaat ja materiaaliset tekijät ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja muokkaavat toisiaan. Tekstissämme haluamme suunnata ajatukset tarkastelemaan koulua ja nuorten elämää kiinnittämällä lukijan huomio kielen, toiminnan ja aineellisten tekijöiden keskinäisiin suhteisiin.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2024/juuri-nyt-kriisit-koulu-ja-materiaalisuuden-turvaJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243893180
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Avoin yliopisto [167]
- Kieli, koulutus ja yhteiskunta [784]
- Koulutuksen tutkimuslaitos - KTL [817]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A Diffractive Reading
Engman, Mel; Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina (Springer International Publishing, 2023)Towards the end of the editing process, we started to see the book as something more than a collection of chapters around a theme: as an assemblage, which included, of course, the community of authors. When we put out the ... -
"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
Oldén, Viivi (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin ... -
Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
Määttänen, Tiia-Tuulia (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä tutkimani kahdeksannen luokan oppilailla ja äidinkielenopettajalla on kirjoittamisen opetuksesta sekä millaisia yhteneväisyyksiä ja eroja näillä käsityksillä ... -
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ... -
Monialaiset taiteet identiteettityön välineinä yläkoulussa ja lukiossa – esimerkkinä kirjallisuusterapiasta inspiroituva sarjakuva
Auvinen, Elisa; Kontturi, Katja (Äidinkielen opettajain liitto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.