Kieli, koulutus ja yhteiskunta
Kielikoulutuspolitiikan verkoston avoimessa verkkolehdessä Kieli, koulutus ja yhteiskunta julkaistaan artikkeleja ja puheenvuoroja kielikoulutuksen eri osa-alueilta. Lehti tarjoaa julkaisukanavan muun muassa kokeilujen ja hankkeiden kokemuksista, käynnissä olevien tutkimushankkeiden alustavista tuloksista, ja kielikoulutuspolitiikan viimeisimmistä päätöksistä ja niiden taustoista. Kieli, koulutus ja yhteiskunta ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa, ja sen kohderyhmää ovat kielikoulutuksen laajan kentän eri toimijat. ISSN 1799-0181. Lisätietoa lehden kotisivuilta.
Uusimmat aineistot
-
Kielten oppiminen ja ekologinen kestävyys
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Kestävää kehitystä ja siihen liittyviä taitoja on kannattavaa opettaa ensisijaisesti jokaisen oppijan ensikielellä ja liittää käsiteltävät aiheet heille tuttuun toimintaympäristöön. Muiden kielten oppimisen kautta aiheisiin ... -
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys koetuksella : sotaa paenneiden kiinnittymisen ja kuulumisen tukeminen kielenopetuksessa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Muuttunut maailmantilanne pakottaa pohtimaan, miten kielenopetuksessa tulisi ottaa huomioon kestävyyden sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus, kun ryhmissä opiskelee konfliktialueelta paenneita lapsia, nuoria tai aikuisia. ... -
Karjalan kielen opiskelumahdollisuudet osana kulttuurista kestävyyttä
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Kysyntä uhanalaisen karjalan kielen opetukselle on lisääntynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana valtavasti. Itä-Suomen yliopiston karjalan opetuksen ja tutkimuksen yhteisö, verkkoympäristön tuomat mahdollisuudet sekä uudet ... -
Kestävä kehitys osana aikuisten perusopetusta : hyviä maahanmuuttajia vai maailman muuttajia?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Kestävä kehitys on jo vuosikymmenten ajan ollut yksi koulutuksen ja koko yhteiskunnan keskeisistä viitekehyksistä. Tarkastelemme tässä artikkelissa, millaisina YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseen vaadittavat ... -
Keskustelunanalyysin anti kestävälle opetukselle : esimerkkinä aikuisten luku- ja kirjoitustaidon koulutus
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Tässä artikkelissa tarkastelen keskustelunanalyysin tarjoamia lähtökohtia ja keinoja kestävän kehityksen arvojen mukaiseen kielten opetukseen. Tarkastelussa ovat etenkin sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävän kehityksen ... -
Ecological sustainability in foreign language lessons for young learners
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)In this article, I discuss ecological sustainability in early language education from two perspectives. First, I provide examples of how sustainable development is considered in the early language learning curricula ... -
Kielten opetuksen kestävä tulevaisuus
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Tässä artikkelissa pohdimme, miltä näyttää kielten kouluopetuksen tulevaisuus: miksi, mitä ja miten tulevaisuudessa opiskellaan? Lopuksi mietimme myös kielten nimeämistä. Kuinka perusteltua – ja motivoivaa – oikeastaan on ... -
Kieliverkoston kestävän kehityksen teemavuosi päättyy, kestävä kehitys kielten opetuksessa pysyy
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024) -
Kestävä kehitys kielikoulutuksessa : uusia näkökulmia ja pedagogisia ratkaisuja
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Vuonna 2021 Turun yliopistossa käynnistyneen Eettisesti kestävä kielten opetus -tutkimushankkeen lähtökohtana oli näkemys siitä, että kieli on yksilölle merkityksellinen pääoma sosiaalisen ja yhteiskunnallisen osallistumisen ... -
Rakennetaan kielillä hyvää : katsaus kielikoulutuksen ja Kieliverkoston edelliseen neljään vuoteen ja toiveita tulevaan
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024) -
Uskaltaisinko käyttää suomea opetuskielenä? : tapausesimerkki monikielisistä käytännöistä Helsingin yliopiston kokeilukurssilla
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Kansainvälisen henkilöstön paikallisen kielen oppiminen ja käyttäminen suomalaisissa korkeakouluissa on ollut esillä aiemmissa tutkimuksissa, mutta siitä ei ole juurikaan keskusteltu ei-suomenkielisten kielenkäyttäjien ... -
Uusi työkalu suomen ja ruotsin taitojen itsearviointiin
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Osana Kielibuusti-hanketta on kehitetty uusi työkalu kielitaidon itsearviointiin. Aikuisille suunnattu tilannepohjainen itsearviointitesti on vapaasti kaikkien käytettävissä Kielibuustin verkkoportaalissa. Sekä suomen- ... -
Juuri nyt! : kriisit, koulu ja materiaalisuuden turva
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Koulussa tehdään paljon lapsiin ja nuoriin liittyvää tutkimusta. Tutkimuksissa on keskitytty esimerkiksi vuorovaikutukseen, hyvinvointiin ja oppimistuloksiin. Niissä ei kuitenkaan ole juuri kiinnitetty huomioita siihen, ... -
Kela viestii verkossa englanniksi : kieliperiaatteet ja vakiintuneet toimintatavat
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkeli perustuu FM Kirsi Ilmarannan Helsingin yliopistossa tehtyyn maisterintutkielmaan, jossa tutkittiin Kelan englanninkielistä verkkoviestintää. Tutkimuksessa tarkasteltiin Kelan nettisivujen kielisyyttä sekä ... -
Monikielisyyttä ja kielitietoista pedagogiikkaa tukevaa opettajankoulutusyhteistyötä Tansaniassa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Monikielisyys ja kielitietoisuus puhuttavat Tansaniankin kouluissa ja opettajankoulutuksessa. Kerromme artikkelissa yhteistyökokemuksistamme tansanialaisten opettajankouluttajien kanssa ja vierailuistamme kouluilla. Mitä ... -
Eurooppalaiset kielet koolla : ECML-terveisiä Itävallasta
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Euroopan nykykielten keskus ECML on Euroopan neuvoston ylläpitämä kielikoulutusta tukeva keskus Itävallassa, Grazissa. Keskus kokoaa yhteen 36 jäsenvaltion kielikoulutuksen asiantuntemusta ja rahoittaa erilaisia hankkeita, ... -
Tuntemattomasta vähemmistökielestä julkisuuteen, katoavasta kielestä eläväksi
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024) -
Kolme keskeistä tekijää Suomen romanikielen ytimessä
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkelissa tarkastellaan Suomen romanikielen olemusta kielikontaktien ja kieltensekoittumisilmiöiden sekä kielensisäisen muutoksen ja vaihtelun näkökulmista. Nämä tekijät liittyvät romanikielen asemaan vähemmistökielenä, ... -
Romanikieltä ja suomea sisältävät yhdyssanat ja johdannaiset verkkokeskustelussa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Verkkokeskusteluympäristö tarjoaa Suomen romaneille mahdollisuuden tiiviiseen keskinäiseen yhteydenpitoon ja keskusteluun. Romanien verkkokeskustelun yleinen kielimuoto on heidän oma etnolektinsä, etnisen ryhmän suomen ... -
Romanien omat tarpeet ja toiveet romanikielen aikuisoppimateriaalien laatimisen perustana : Suomen romanikielen aikuisopetuksen oppimateriaalitarpeita selvittävän kyselyn tuloksia
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Romanit iloitsevat uudesta romanikielen kansallisesta elvytysohjelmasta ja kauan kaivatusta taloudellisesta romanikielen ja kulttuurin lisätuesta. Yksi Suomen Kulttuurirahaston tukemista oppimateriaaliryhmistä päätti ...