Kielikoulutuspolitiikan verkoston avoimessa verkkolehdessä Kieli, koulutus ja yhteiskunta julkaistaan artikkeleja ja puheenvuoroja kielikoulutuksen eri osa-alueilta. Lehti tarjoaa julkaisukanavan muun muassa kokeilujen ja hankkeiden kokemuksista, käynnissä olevien tutkimushankkeiden alustavista tuloksista, ja kielikoulutuspolitiikan viimeisimmistä päätöksistä ja niiden taustoista. Kieli, koulutus ja yhteiskunta ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa, ja sen kohderyhmää ovat kielikoulutuksen laajan kentän eri toimijat. ISSN 1799-0181. Lisätietoa lehden kotisivuilta.

Uusimmat aineistot

  • Kohti kielitietoista koulua : yhteistyötä kielellisen moninaisuuden tukemiseen 

    Repo, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    Teksti perustuu kielikasvatusalan väitöskirjaani Together towards language-aware schools. Perspectives on supporting increasing linguistic diversity, joka tarkastettiin Turun yliopistossa helmikuussa 2023. Ehdotan ...
  • Tulin, näin ja jäin : kansainväliset osaajat Suomessa 

    Riuttanen, Sanna; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
  • Mitä PISA mittaa : mitä PISA ei todellakaan mittaa? 

    Rautopuro, Juhani (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    PISA-tutkimusohjelma toteutetaan kolmen vuoden välein ja siinä selvitetään, miten 15-vuotiaat nuoret hallitsevat tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja, millaiset tekijät ovat yhteydessä näihin taitoihin ja millaisia ...
  • Maahanmuuttajataustaisten journalistien koulutus Haaga-Heliassa 

    Hämäläinen, Taija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    Suomessa asuu paljon maahanmuuttajia, mutta suomalainen journalismi on kuitenkin pitkään ollut varsin yksiäänistä. Journalismia on tehty kotimaisilla kielillä, ja toimittajat ovat perinteisesti olleet näiden kielten puhujia. ...
  • Yksikielisyysvinouma, kielikäsitykset ja yhteiskunnallinen kielityö 

    Jantunen, Tommi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    Tässä artikkelissa tarkastelen yksikielisyysvinoumaa eli taipumusta nähdä yksikielinen ihminen kaikenlaisen kieleen liittyvän toiminnan prototyyppinä. Analysoin vinoumaa käsitetasolla suhteessa yksilöiden kielikäsityksiin ...
  • Suomen romanikielen dilemmoja 

    Granqvist, Kimmo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    Romanikieli on Suomen perinteisiä vähemmistökieliä. Sitä pidetään vakavasti uhanalaisena. Sitä turvaavat sekä kansallinen lainsäädäntö että kansainväliset sopimukset, mutta kielelliset oikeudet toteutuvat heikosti. Tässä ...
  • Kielitietoisuuden uusi aikakausi suomalaisessa koulutuksessa 

    Väisänen, Roosa; Goyi, Geo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    Kielitietoisuus avaa uusia ovia oppimisen maailmassa, tarjoten avaimet syvempään ymmärrykseen kielestä itsestään sekä sen merkityksestä yksilön ja yhteisön elämässä. Suomalaisessa lukiokoulutuksessa kielitietoisuuden käsite ...
  • Kestävä kehitys ja kielet : erottamattomat 

    Vaarala, Heidi; Rajala, Emilia (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
  • Rehtorit kielikoulutuspoliittisina toimijoina : miten kieltenopetus koetaan ja mihin päätöksenteko pohjautuu? 

    Kangasvieri, Teija; Suomela, Antti (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    Ajattelemme, että suomalaisen koulun rehtorilla on paljon päätösvaltaa, kun koulun kieltenopetuksesta päätetään. Mutta miten rehtori itse näkee asian ja millaisten näkemysten pohjalta päätöksiä tehdään ja opetusta järjestetään? ...
  • Heritage Language Teaching in Finland : Pedagogical Approaches 

    Hajjar, Babel (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    This study investigates how Heritage Language teachers address teaching challenges. It covers the educational context, key players (learners, teachers, guardians), and compares findings from field practices with survey ...
  • TUVA-koulutus maahanmuuttotaustaisten oppijoiden tukena 

    Mustonen, Anu; Eskola, Seija (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    TUVA-koulutus on tutkintokoulutukseen valmistava koulutus, joka aloitti toimintansa elokuussa 2022. TUVA-koulutus on erityisen hyödyllinen maahanmuuttotaustaisille oppijoille, jotka haluavat kehittää suomen kielen osaamistaan ...
  • Kielibuusti.fi-sivusto tarjoaa malleja ja työkaluja korkeakoulutettujen kansainvälisten osaajien kielenoppimiseen ja sen tukemiseen – käyttäjä- ja käytettävyystutkimus ohjaa jatkokehitystä 

    Viinanen, Jepa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    OKM:n rahoittaman Kielibuusti-hankkeen luoma kielibuusti.fi-sivusto julkaistiin keväällä 2023. Marraskuussa tehtiin ensimmäinen käyttäjä- ja käytettävyystutkimus, jonka avulla sivustoa muokataan nyt entistä paremmin ...
  • Kääntämisen taidot kaksikielisten lasten motivaattorina 

    Shappo, Anastasia; Viimaranta, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    Kääntämistä ei useinkaan pidetä lasten maailmaan kuuluvana asiana vaan aikuisten ammattitoimintana. Myös käännösmetodilla on kielten oppimisessa vanhanaikainen kaiku. Kulttuurisilta-kilpailu pyrkii kuitenkin motivoimaan ...
  • Miksi emme saisi keskustella uhanalaisuudesta? 

    Jokinen, Markku; Alanne, Kaisa; Selin-Grönlund, Pirkko; Savolainen, Leena; (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)
    Professori Tommi Jantunen nosti joulukuussa 2023 Kieli, koulutus ja yhteiskunta -lehdessä 14(7) kirjoituksessaan Onko suomalainen viittomakieli uhanalainen? esiin väitteen, että suomalaisen viittomakielen uhanalaisuusstatukselle ...
  • Monikielisessä Suomessa kaivataan hyvien käytänteiden jakamista 

    Laitinen, Essi; Riuttanen, Sanna; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)
  • Kansalaisopistoista leikkaaminen on hölmöläisten peiton lyhentämistä 

    Wallén, Björn; Nuottanen, Jaana; Renman, Roger (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)
    Hallitusohjelmassa kohdennetaan 20,5 miljoonan euron säästöt vapaan sivistystyön oppilaitoksiin. Historiallisen suuri leikkaus astuu voimaan vuoden 2024 alusta lähtien, mikä tietää kansalais- ja työväenopistoille 12,5 ...
  • Kansainvälistyminen 2.0 : kansainvälisen henkilöstön paikallisen kielen oppimisen tukeminen osana korkeakoulujen kielipolitiikkaa 

    Komppa, Johanna; Korpela, Eveliina; Kotilainen, Lari; Kurhila, Salla; Lehtimaja, Inkeri; Heinzman, Sanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)
    Korkeakoulujen kielikäytänteet puhuttavat, mutta keskustelu uhkaa polarisoitua. Yhtäältä kansainvälistyminen nähdään uhkana kansalliskielille, toisaalta paikallisten kielten osaamisen korostaminen saatetaan nähdä ...
  • Monikielistyvä koulu ja muuttuvat kieliorientaatiot 

    Suuriniemi, Salla-Maaria (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)
    Tämä artikkeli perustuu väitöskirjaani Monikielistyvä koulu ja kielitietoisuus: Perusopetuksen opetussuunnitelmien, opettajien ja oppikirjojen kieliorientaatiot, joka tarkastettiin Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä ...
  • Suomen kielen osaaminen insinöörin työssä : mihin ja millaista kielitaitoa tarvitaan ja miten tarvittavaa kieltä parhaiten opitaan? 

    Korkeamäki, Aira (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)
    Insinöörit ovat tekniikan alan asiantuntijoita, joiden ammattitaidon ydintä on luonnontieteellis-matemaattinen osaaminen. Työelämän kielellistymisen myötä heiltä edellytetään lisäksi yhä monipuolisempia ja kehittyneempiä ...
  • Moninaisuutta ja uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa Suomen Poliisiin – monilukutaidon ja kriittisen lukutaidon tehtäväkokonaisuus Poliisiammattikorkeakouluun pyrkiville 

    Dahl, Rita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)
    Artikkelissa esittelen uuden ajan luku- ja kirjoitustaitoa edistävää tehtäväkokonaisuutta, joka kehitettiin Poliisiammattikorkeakoulun esseekokeeseen alkuvuonna 2023 valmistautuneille opiskelijoille. Opiskelijat olivat ...

Näytä lisää