"Hyvin suunniteltu ja harjoiteltu on jo puoliksi tehty" : peruskoulun rehtori johtajana koulun kriisitilanteissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista on toimia johtajana koulun erilaisissa kriisitilanteissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli rehtoreiden johtamisosaaminen kriisitilanteissa ja sitä tutkittiin selvittämällä, millaisista ulottuvuuksista johtamisosaaminen kriisitilanteissa koostui ja millaisia asioita näihin ulottuvuuksiin liittyi. Lisäksi tarkasteltiin sitä, erosiko johtamisosaaminen työkokemuksen mukaan muodostetuissa ryhmissä.
Tutkimuskohteena olivat neljän suomalaisen kunnan kaikki suomenkielisten peruskoulujen rehtorit. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa tutkittavat vastasivat ensin väittämiin ja lopuksi avoimiin kysymyksiin. Vastauksia saatiin 28. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti eli mixed methods -tutkimuksena. Aineisto analysoitiin sekä määrällisillä että laadullisilla menetelmillä. Määrällisenä menetelmänä tutkimuksessa oli reliabiliteetin laskeminen Cronbachin alphan avulla sekä Mann-Whitney U-testi. Laadullinen analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa todettiin, että johtamisosaaminen kriisitilanteissa koostui viidestä ulottuvuudesta: päätöksenteko, vuorovaikutus, yhteistyö, oma jaksaminen ja joustavuus kriisitilanteissa. Tutkimus ei onnistunut tavoittamaan ulottuvuuksista päätöksenteon ja yhteistyön prosesseja, vaan niiden Cronbachin alpha -kertoimet jäivät alle 0,60 raja-arvon. Tutkimus onnistui kuitenkin tavoittamaan vuorovaikutuksen, oman jaksamisen ja joustavuuden prosessit sekä erittelemään
kaikkien ulottuvuuksien sisältöä. Työkokemuksen perusteella muodostettujen ryhmien väliltä ei löydetty tilastollisesti merkitsevää eroa johtamisosaamisessa
vuorovaikutuksen, oman jaksamisen tai joustavuuden suhteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla
Honkala, Riia (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden ... -
Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
Peura, Aatos (2024)The study aimed to examine the management of a Finnish primary school, the principals' experiences of their most important tasks as school leaders, and whether the principals' most essential tasks correspond to their work ... -
Peruskoulun rehtoreiden johtamisen eroja : sukupuolinen näkökulma
Juusenaho, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2004)Riitta Juusenahon väitöskirjan mukaan sukupuoli määrittää peruskoulun rehtorin työtä joiltain osin. Vaikka koulujen rehtorit tekevät kaikkialla pääosin samaa työtä, johtavat kouluja, heidän sukupuolensa mukainen tapa ratkoa ... -
Rehtori koulun arjessa : mikä motivoi, mikä masentaa?
Heinonkari, Maritta (1999)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.