YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Lerkkanen, M.-K., Eklund, K., Löytynoja, H., Aro, M., & Poikkeus, A.-M. (2018). YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 28(4), 13-16. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/01/yka.pdf
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinTekijät
Päivämäärä
2018Oppiaine
ErityispedagogiikkaEsi- ja alkuopetusKasvatuspsykologiaPsykologiaSpecial EducationPre- and Early Childhood EducationKasvatuspsykologiaPsychologyTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2018
Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ja kirjoittamisen ongelmat voivat pahimmillaan vaikeuttaa kouluttautumista ja työllistymistä sekä rajoittaa sosiaalista vuorovaikutusta ja osallisuuden mahdollisuuksia tietoyhteiskunnassa. Jotta oikeanlainen tuki pystyttäisiin aloittamaan mahdollisimman aikaisin, lasten ja nuorten lukivaikeuksien luotettava tunnistaminen on erityisen tärkeää. Alakoulussa arvioinnin avuksi on tarjolla monenlaisia välineitä, mutta yläkouluikäisten lukutaidon arviointiin ja lukivaikeuden tunnistamiseen ei ole ollut luotettavia arviointimenetelmiä. Uusi YKÄ-arviointimenetelmä on laadittu tähän tarkoitukseen.
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28893813
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Heikkilä, Riikka; Puttonen, Jenni; Siiskonen, Tiina (Niilo Mäki Instituutti, 2019)Suomalaisten lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaito sekä huoli niiden heikkenemisestä ovat olleet viime aikoina otsikoissa ja poliittisten päätösten kohteena. Opetushallitus on tarttunut tähän huoleen rahoittamalla ... -
Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella
Paananen, Maria; Pöyliö, Hanna, Määttä, Sami, Holopainen, Leena (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Luku- ja kirjoitustaitoa on seulontavaiheessa perinteisesti arvioitu paperisella arviointivälineellä. Arvioinnin työläys ja verkkopohjaisen lukemisen yleistyminen ovat digitaalisen arviointivälineen kehittämiseen johtaneita ... -
Tulevaisuuden lukijat : suomalaisnuorten lukijaprofiileja : Pisa 2000
Linnakylä, Pirjo; Sulkunen, Sari; Arffman, Inga (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2004) -
“I could learn more words” : involving stakeholders in defining L2 English reading constructs in diagnostic and dynamic assessment
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Koskela, Kristina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2024)There has been a growing effort to combine two L2 (second/foreign language) assessment frameworks that aim to promote student learning but have different theoretical roots – diagnostic and dynamic assessment. This paper ... -
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.