Kasvatusalan tutkimuksia: viimeksi lisätyt
Aineistot 21-38 / 38
-
Koulumenestyjät: tutkimus laudaturylioppilaiden koulutus- ja työurista
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Millaisista lähtökohdista tulevat koulumenestyjät ja miten he sijoittuvat työelämään? Mikä merkitys hyvällä koulumenestyksellä on huippuoppilaiden elämässä ollut? Tämän väitöskirjatutkimuksen tarkoituksena on etsiä vastauksia ... -
Experiencing studies at the University of Joensuu - Modelling a student cohort's satisfaction, study achievements and dropping out
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2001)The purpose of the study was to examine a student cohort's study experiences and emotions, satisfaction with the learning environment and changes in them during the four years of studies, on the one hand, and the influence ... -
Curiosity and exploration: A conceptual overview and structural modeling
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2001)Many attempts have been made to measure curiosity or intrinsic motivation. However, there is no consensus on what curiosity is. In the present study, five previously constructed curiosity inventories were translated to ... -
Hyvän lapsen ja kasvattamisen ideaalit – tutkimus aapisten ja lukukirjojen moraalisen kosmologian muutoksista itsenäisyyden aikana
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2001)Tässä tutkimuksessa käsitellään suomenkielisten aapisten ja lukukirjojen sisältämien opetuskertomusten moraalisia ideaaleja ja niiden muutoksia itsenäisyyden aikana. Minkälaisen maailman ihanne kirjoissa luodaan ja mihin ... -
Akateemisen varhaiskasvatuksen muotoutuminen
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2001)Tässä tutkimuksessa rajaudutaan tarkastelemaan varhaiskasvatusta tieteenalan perspektiivistä. Tutkimuksessa tarkastellaan akateemisen kentän muotoutumista ja varhaiskasvatuksen sisällöllistä määrittymistä. Aineistona ovat ... -
Yhtenäisyyttä rakentava peruskoulu – yhtenäisen perusopetuksen ehdot ja mahdollisuudet
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2007)Koulu ja perusopetus ovat toiveiden, vaateiden ja odotusten myllerryskenttä. Koulun ja perusopetuksen kehittäminen on myös keskeinen tulevaisuuden haasteisiin vastaamisen keino. Lapselle ja nuorelle koulu näyttäytyy ... -
Kuka minä olen? Monikulttuuristen opiskelijoiden identiteettipuhetta
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2008)Young people with immigrant backgrounds follow different paths to acculturate. Some integrate into the new society so that they cannot be singled out from the majority; others maintain their ethnic culture in addition to ... -
Kenen historiaa monikulttuurisessa koulussa?
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2006)Most changes that ethnic and cultural diversity brings to teachers' work are perhaps shared by any teachers irrespective of school form or subject specialisation, but some of them are more directly subject-specific. History ... -
Opetussuunnitelman mallin jäsennys: sisältö ja pedagogiikka kokonaisuuden rakentajina
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2009)Kvalitatiivisen tutkimukseni tehtävänä on kirjoitetun opetussuunnitelman mallin jäsentäminen oppiainesisältöjen ja pedagogisten piirteiden näkökulmista. Tutkimukseni tarkoituksena on hahmottaa suomalaisen perusopetuksen ... -
From a “Student” to a Lifelong “Consumer” of Education? Constructions of Educability in Adult Students’ Narrative Life Histories
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2010)The focus of this study was to examine the constructions of the educable subject of the lifelong learning (LLL) narrative in the narrative life histories of adult students at general upper secondary school for adults ... -
Luokkakoko
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2016)Tämä ensimmäinen suomalainen luokkakokoon keskittyvä kirja on syntynyt halusta paneutua yhteen viime aikojen koulukeskustelun vakioaiheista eli siihen, löytyykö perusopetuksen ongelmien syy liian suurista luokista. Luokkakoon ... -
Itsearviointi suomalaisissa yliopistoissa: arvoja, kehittämistä ja imagon rakentamista
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2009)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida suomalaisten yliopistojen ja niihin kuuluvien laitosten itsearviointia. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten yliopistoissa ja laitoksilla ymmärretään itsearvioinnin käsite, ”itse” ... -
Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset: Kasvatussosiologian vuosikirja 1
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2016)Koulutuskysymysten ymmärtäminen edellyttää yhteiskuntatieteellistä ymmärrystä, kun koulutus kytkeytyy yhä tiiviimmin talouteen, elinkeino- ja työvoimapolitiikkaan sekä väestöjen ja osaamisen hallintaan. Kasvatus- ja ... -
Tuntematon tunnetuksi : kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2020)Suomalaisen korkeakoulutuksen merkitystä yhteiskunnassa ovat koetelleet ja kyseenalaistaneet viime aikoina niin vähenevät resurssit kuin kasvanut tutkijoiden aivovuoto ulkomaille. Tutkimustiedon arvostuksen laskua on kuvattu ... -
Johdanto uuteen kulttuurienväliseen viestintään ja kasvatukseen
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2013)The notion of the ‘intercultural’ has a long history in different fields of research and practice around the world. It is also very much used by decision-makers and businessmen alike. Today an increasing number of researchers ... -
Kasvatustieteen tiedontahto
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2011)Suomalaisen kasvatustieteen omaa historiakäsitystä sävyttää usein raskas huoli. Vaikka kasvatustiede on toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä onnistunut saavuttamaan vakaan aseman soveltavana tieteenalana, sen on ... -
Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2015)Erityisopetuksena tunnettu perusopetuksen keskeinen toimintamalli on ollut voimallisten muutosten kohteena 1990-luvun lopulta aina näihin päiviin saakka. Vuoden 1998 perusopetuslain myötä alkanut asteittaisten uudistusten ... -
PISA pintaa syvemmältä : PISA 2015 Suomen pääraportti
(Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)