Experiencing studies at the University of Joensuu - Modelling a student cohort's satisfaction, study achievements and dropping out
Julkaistu sarjassa
Kasvatusalan tutkimuksiaPäivämäärä
2001The purpose of the study was to examine a student cohort's study experiences and emotions, satisfaction with the learning environment and changes in them during the four years of studies, on the one hand, and the influence of these factors and some background variables on learning outcomes and retention of studies, on the other. In addition, we wanted to find out how students' commitment to their studies and their study orientations influence the overall satisfaction and drop-out rates in different fields of education. The design and the problems were based on the previous research reviewed in the theoretical part and on the practical reasons to develop higher education policies. The answers to the problems are based on quantitative and qualitative data.
The data used in this four-year longitudinal study were collected by using large-scale, multi-dimensional questionnaires administered to those students (N = 916) who enrolled in the University of Joensuu in autumn 1995. The follow-up studies were conducted in 1996 and 1998. Part of the data, e.g. the students' demographic and social background information and course marks, were collected from the university's student records.
The results indicated an overall falling trend in the satisfaction of the students with their study experiences during the four-year study period. The results also indicated that we can model students' overall satisfaction, drop out of studies and study achievements by their commitment to studies and perceptions of the learning environment. The results seem to have some implications for student guidance, course scheduling and teaching, and student enrollment and retention policies.
...
Tämän nelivuotisen seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Joensuun yliopiston yhden opiskelijakohortin opiskelukokemuksia, opiskelun herättämiä tunteita ja tuntemuksia, tyytyväisyyttä oppimisympäristöä kohtaan ja näissä tapahtuvia muutoksia sekä vaikutuksia eräisiin tulosmuuttujiin, kokonaisvaltaiseen tyytyväisyyteen, opintomenestykseen ja opintojen keskeyttämiseen. Lisaksi selvitettiin, miten opiskelijoiden opintoihin sitoutuminen, tavoiteorientaatio ja taustatekijät (mm. sukupuoli ja vanhempien koulutustaso) selittävät naita tulosmuuttujia eri koulutusaloilla. Tutkimusasetelma ja ongelmat perustuivat alan keskeiseen kirjallisuuteen sekä toisaalta korkeakoulupedagogiikan kehittämisen keskeisiin lähtökohtiin. Tutkimusongelmiin haettiin vastauksia sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen aineiston avulla.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikki vuonna 1995 opintonsa Joensuun yliopistossa aloittaneet opiskelijat (N = 916). Pitkittäistutkimuksen seuranta-aineistot kerättiin samoilla mittareilla niitä tietyillä lisäyksillä täydennettyinä toisena ja neljäntenä opintovuotena vuosina 1996 ja 1998. Osa aineistosta (taustatiedot ja opintomenestys) saatiin yliopiston opiskelijarekisteristä.
Tulosten mukaan opiskelijoiden opintokokemuksissa tapahtui opintojen aikana muutosta negatiiviseen suuntaan. Opiskelijoiden varmuudella oikeasta alasta oli merkitystä niin tyytyväisyyden ja opintomenestyksen kannalta kuin erityisesti opintojen keskeyttämisriskin pienentymisen kannalta. Opintojen myöhemmän vaiheen keskeyttämistä selittivät myös oppimisympäristötekijät, mm. tyytymättömyys opetukseen ja ohjaukseen. Laadullinen aineisto vahvisti tilastollisia löydöksiä.
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISBN
978-952-7411-04-9ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-768XAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Zero-Achievers Non-Progressing Studies in Finnish Open University : Three Preventive Factors
Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Anttonen, Sanna (Sciencedomain International, 2021)Current education policy responds to changes and needs in working life by guiding individuals at different stages of working careers to develop their skills in the spirit of lifelong learning. More and more are applying ... -
Student Athletes’ Causal Attributions for Sport and School Achievement in Relation to Sport Dropout and Grade Point Average
Saarinen, Milla; Bertram, Raymond; Aunola, Kaisa; Pankkonen, Julia; Ryba, Tatiana V. (Human Kinetics, 2023)The present study longitudinally examined stability and change in the attributional profiles of Finnish student athletes (n = 391) in upper secondary sport schools. Moreover, it examined the extent to which these profiles, ... -
Pedagogical practices predicting perceived learning of social skills among university students
Virtanen, Anne; Tynjälä, Päivi (Elsevier, 2022)The aim of this study was to examine what kinds of pedagogical practices predict perceived learning of university students’ social skills in classes where these skills are not set as learning outcomes. Data were collected ... -
Valmistumisen tukeminen korkeakouluopinnoissa
Jääskelä, Päivikki; Nissilä, Pia; Fink, Bärbel (Jyväskylän yliopisto, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.