Luokkakoko
Tämä ensimmäinen suomalainen luokkakokoon keskittyvä kirja on syntynyt halusta paneutua yhteen viime aikojen koulukeskustelun vakioaiheista eli siihen, löytyykö perusopetuksen ongelmien syy liian suurista luokista. Luokkakoon vaikutusta oppimiseen on tutkittu muualla jo pitkään, mutta ristiriitaisin tuloksin. Suomessa tietoa luokkien koosta on alettu kerätä systemaattisesti vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Luokkakoon vaikutusta ei ole voitu tutkia myöskään siksi, että sen paremmin kansalliset oppimistulosten arvioinnit kuin OECD:n PISA-tutkimus eivät tarjoa mahdollisuutta luokkatason tarkasteluihin.
Mahdollisuus luokkakoon ja oppimistulosten välisen yhteyden selvittämiseen on auennut yhdistämällä Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksessa toteutetun Luokkakoko 2012 -tutkimuksen tulokset siitä erillään tehtyjen arviointitutkimusten tuloksiin. Koska näihin ovat osallistuneet mukana olleiden koulujen kaikki tietyn luokka-asteen rinnakkaisluokat, pystymme tarkastelemaan kirjassa sekä luokkakokoa ja oppilaiden ryhmittelyä että yhdistämään luokkakokoon oppilaiden osaamiseen, oppimisasenteisiin ja näkemykseen luokastaan ja opettajistaan. Näin kirja tarjoaa täysin uudenlaista tietoa luokkakoon ja oppimistulosten sekä oppilaiden hyvinvoinnin välisistä suhteista Suomessa.
...
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seuraISBN
978-952-5401-99-8ISSN Search the Publication Forum
2489-768XMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Valtion erityisavustusten vaikutus peruskoulun opetusryhmien kokoon
Ahomäki, Iiro (2018)Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan Suomen valtion vuosina 2009-2015 opetuksenjärjestäjille myöntämien erityisavustusten vaikutuksia peruskoulujen ryhmäkokoihin ja kuntien perusopetukseen käyttämän rahan määrään. Yhteensä ... -
Luokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa
Linnavirta, Milla; Reijonen, Heini (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien ... -
Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä
Maunula, Meri (2023)Inkluusion tarkoitus on poistaa oppimisen esteiden lisäksi myös osallisuuden esteitä. Osallisuus jää kuitenkin usein oppimisen varjoon, eikä sen tärkeyttä aina ymmärretä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isoja ...