Johdanto uuteen kulttuurienväliseen viestintään ja kasvatukseen
The notion of the ‘intercultural’ has a long history in different fields of research and practice around the world. It is also very much used by decision-makers and businessmen alike. Today an increasing number of researchers and practitioners agree that the intercultural has become so polysemic and confusing that it needs to be examined from critical perspectives. Using concrete examples from different contexts where the intercultural is to be found this book proposes to clarify the many words that are used in research and practice to talk about encounters between people from different countries. The authors also ask the following questions: Are these concepts and notions different or similar? How can we research the phenomena they attempt to describe? How to relate current criticisms of these terms and research methods? Can the intercultural be learnt and taught? The following topics are covered: the old and contested concept of culture; from identity to identification; the meaning of the ‘inter’ of intercultural; language and the intercultural; complexifying the analysis of intercultural phenomena; and ethical responsibilities of researchers and practitioners. The book provides novice as well as confirmed researchers interested in intercultural communication and education with up-to-date, lesser known and critical knowledge about how to do research on these phenomena and how to challenge old and unsatisfactory ways of conceptualising and working on the intercultural.
...
Kulttuurienvälisyys-käsitettä on tutkittu jo pitkään eri aloilla ympäri maailmaa. Kulttuurienvälisyydestä keskustellaan paljon myös kansainvälisessä politiikassa ja liike-elämässä. Nykyään kulttuurienvälisyydestä on tullut niin monimerkityksellinen ja epäselvä käsite, että sitä on syytä tarkastella kriittisesti eri näkökulmista. Teoksen tarkoituksena on selventää erilaisia esimerkkejä hyödyntäen, miten ja minkälaisin sanavalinnoin kulttuurienvälisistä kohtaamisista keskustellaan tutkimuksessa ja muissa yhteyksissä. Kirjoittajat tarkastelevat muun muassa seuraavia kysymyksiä: Minkälaisia eroja ja yhtäläisyyksiä on erilaisilla kulttuurienvälisyyttä kuvaavilla käsitteillä? Miten kulttuurienvälisyyteen liittyviä ilmiöitä voidaan tutkia? Miten suhtautua ajankohtaiseen kritiikkiin, joka kohdistuu kulttuurienvälisyyteen liittyviin käsitteisiin ja tutkimusmetodeihin? Voidaanko kulttuurinvälisyyttä opettaa ja oppia? Teos tarkastelee lisäksi perinteisiä ja nykyisin kiistanalaisia kulttuurin ja identiteetin käsitteitä sekä kielen ja kommunikaation merkitystä kulttuurienvälisyydessä. Kirjoittajat pyrkivät kulttuurienvälisten ilmiöiden syvempään analyysiin sekä muistuttavat tutkijoiden ja muiden ammattilaisten eettisestä vastuusta. Teos tarjoaa kulttuurienvälisestä viestinnästä ja kasvatuksesta kiinnostuneille opiskelijoille ja alan tutkijoille ajankohtaista tietoa ja pyrkii haastamaan perinteisiä käsityksiä ja työskentelytapoja.
...
ISBN
978-952-5401-93-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-768XMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muutamia näkökulmia kulttuurienvälisyyteen : Kirja-arvio: Johdanto uuteen kulttuurienväliseen viestintään ja kasvatukseen
Kokkonen, Lotta (Prologos ry, 2013) -
Uuteen kouluun sopeutuminen : oppilaiden ajatuksia oman koulun lakkauttamisesta ja uuteen kouluun siirtymisestä
Koivula, Sirpa; Rauma, Annaleena (2007) -
Tutkimus Dewey-Hickman-näkökulmasta teknologiaan ja sen suhteesta kasvatukseen
Pätsi, Panu (2009)Tällä tutkimuksella on kolme keskeistä päämäärää: i) tutkia Larry Hickmanin tulkintaa Deweyn teknologiakäsityksestä, jota kutsun Dewey–Hickman-näkökulmaksi teknologiaan (DH-näkökulma), ii) verrata The Quest for Certainty-teoksen ... -
Cygnaeuksen jäljillä käsityönopetuksesta teknologiseen kasvatukseen
Kantola, Jouko (1997)This study examines the development that has taken place in the teaching of handicraft in Finland from 1863 up till today, and also examining related future visions. The focus is mainly on the Department of Teacher Education ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.