University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Suomen kasvatustieteellinen seura
  • Kasvatusalan tutkimuksia
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Suomen kasvatustieteellinen seura > Kasvatusalan tutkimuksia > View Item

Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset: Kasvatussosiologian vuosikirja 1

Thumbnail
View/Open
2.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Kasvatusalan tutkimuksia
Editors
Silvennoinen, Heikki |
Kalalahti, Mira |
Varjo, Janne
Date
2016

 
Koulutuskysymysten ymmärtäminen edellyttää yhteiskuntatieteellistä ymmärrystä, kun koulutus kytkeytyy yhä tiiviimmin talouteen, elinkeino- ja työvoimapolitiikkaan sekä väestöjen ja osaamisen hallintaan. Kasvatus- ja koulutussosiologinen tutkimus on Suomessa vahvistunut 1980-luvulta lähtien merkittävästi. Kasvatussosiologiselle ymmärrykselle on tilausta, joskin koulutuspolitiikkaa tehdään paljolti tutkimustuloksista piittaamatta, mikä sekin on sosiologisesti kiinnostava ja yhteiskuntatieteellistä analyysia kaipaava asia! Sosiologisen koulutustutkimuksen vahvistuminen näkyy hyvin kotimaisten tieteellisten konferenssien esitelmätarjonnassa. Suomessa järjestetään vuosittain useita tieteellisiä konferensseja, joissa kasvatustieteen, historian, politiikantutkimuksen ja yhteiskuntatieteen kentillä työskentelevät tutkijat kokoontuvat esittelemään meneillään olevia tutkimuksia ja uusia tuloksia. Suomen kasvatustieteellisen seuran vuodesta 1979 alkaen järjestämille Kasvatustieteen päiville osallistuu vuosittain viitisensataa tutkijaa ja alan tutkimuksesta kiinnostunutta. Suomalaisen sosiologian klassikon Edvard Westermarckin oppilaiden vuonna 1940 perustaman Westermarck-seuran Sosiologipäivät kokoavat samoin viitisensataa osallistujaa vuosittain. Vetämämme kasvatussosiologian ja koulutuspolitiikan työryhmä kokoontuu sekä Kasvatustieteen päivillä että Sosiologipäivillä, joissa kummassakin pidetään10–20 esitelmää. Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura ATS on vuodesta 1989 alkaen järjestänyt joka toinen vuosi vastaavan tapahtuman, Aikuiskasvatuksen tutkijatapaamisen, jonka monissa esitelmissä aikuiskasvatusta ja -koulutusta tarkastellaan niin koulutuspolitiikan tutkimuksen kuin sosiologiankin näkökulmasta. Nyttemmin myös Ammatillisen koulutuksen tutkimusseura, OTTU ry, on ottanut järjestääkseen vuosittain AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät. Kasvatustieteen päivien yhteydessä kokoontuu kasvatussosiologian SIG-ryhmä keskustelemaan kasvatussosiologisen tutkimuksen ja koulutuksen ajankohtaisista kysymyksistä sekä pohtimaan alan tutkimuksen ja julkaisutoiminnan edistämistä. Ajatus kasvatussosiologian vuosikirjasta syntyi kasvatussosiologian SIG-ryhmässä vuonna 2013. Joka toinen vuosi ilmestyvä vuosikirja tarjoaa julkaisufoorumin muun muassa niille tutkijoille, jotka haluavat työstää konferenssipaperinsa tieteelliseksi artikkeliksi. Kirjoituskutsu lähtee myös muille alan tutkijoille, jotta tieteellisesti korkeatasoinen kirja voidaan kulloinkin koota jonkin kokoavan teeman ympärille. Ensimmäisen vuosikirjan teema, koulutuksen tasa-arvo, on kasvatussosiologian ja koulutuspolitiikan ydinaluetta, mutta juuri nyt myös erityisen ajankohtainen. Vuosikirja käy läpi normaalin referee-menettelyn. Vuosikirjan julkaisemiselle saadusta tuesta kiitämme Suomen kasvatustieteellistä seuraa, Helsingin yliopiston käyttäytymistieteiden laitosta ja opettajankoulutuslaitosta sekä Turun yliopiston kasvatustieteiden laitosta. Kiitämme erityisesti myös kirjoittajia ja toi-vomme nyt käsillä olevan ensimmäisen kasvatussosiologian vuosikirjan innostavan tutkijoita tarjoamaan artikkeleita seuraaviin vuosikirjoihin. Vuosikirjan toimittajat Heikki Silvennoinen, Mira Kalalahti ja Janne Varjo Helsingissä ja Turussa perjantaina 30. syyskuuta 2016 ...
ISBN
978-952-5401-94-3
ISSN Search the Publication Forum
2489-768X
Keywords
kasvatussosiologia educational sociology koulutuspolitiikka education policy koulutusjärjestelmät educational systems koulutus education and training tasa-arvo equality (values) opetus teaching and instruction muutos change monimuotoisuus diversity vammaiset disabled people eriytyminen diversification kasvatushistoria history of education kouluvalinnat school choices koulutusvalinnat educational choices oppimistulokset learning results inkluusio inclusion avoin yliopisto open university työpaikkakoulutus on-the-job training
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5401-94-3

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatusalan tutkimuksia [33]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The Development and Initial Validation of a Short, Self-Report Measure on Social Inclusion for People with Intellectual Disabilities : A Transnational Study 

    Asunta, Piritta; Rintala, Pauli; Pochstein, Florian; Lyyra, Nelli; McConkey, Roy (MDPI AG, 2021)
    Sport has been promoted as a means of increasing the social inclusion of persons with intellectual disabilities. Suitable tools for evaluating this claim are not readily available. The aim of this study was to develop a ...
  • Preparing vulnerable social groups for digital education : analysis of Russian inclusive education policies 

    Zhurukov, Dmitrii (2022)
    Digital learning technologies were boosted because of COVID-19 pandemic. The pandemic also made global learning crisis worse, forcing more than 1.5 billion students to stay at home and become online learners. In these ...
  • Policy-practice gap in participation of students with disabilities in Ethiopia's formal vocational education programme 

    Malle, Abebe Yehualawork (University of Jyväskylä, 2017)
    In Ethiopia, individuals with disabilities have limited access to educational and vocational training opportunities due to environmental, attitudinal and institutional barriers. The overarching purpose of the study was ...
  • The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000 

    Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002)
  • Koulutuksellisen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa 

    Siekkinen, Kirsi (University of Jyväskylä, 2017)
    In this research the interest was to understand the discursive formation of educational equality in political texts concerning the national core curriculum in Finland in the beginning of 2010s. The research problem was ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre