University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Suomen kasvatustieteellinen seura
  • Kasvatusalan tutkimuksia
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Suomen kasvatustieteellinen seura > Kasvatusalan tutkimuksia > View Item

Kasvatustieteen tiedontahto

ThumbnailVäitöskirja
View/Open
3.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Kasvatusalan tutkimuksia
Authors
Saari, Antti
Date
2011

 
Suomalaisen kasvatustieteen omaa historiakäsitystä sävyttää usein raskas huoli. Vaikka kasvatustiede on toisen maailmansodan jälkeisinä vuosikymmeninä onnistunut saavuttamaan vakaan aseman soveltavana tieteenalana, sen on samalla nähty kadottaneen näköpiiristään sivistystä ja hyvää elämää koskevat kysymykset. Tämän tuloksena se on tuottanut kulttuurisista ja historiallisista viitekehyksistä vieraantunutta tietoa kasvusta ja oppimisesta. Tällä on katsottu olevan seurauksia, jotka ulottuvat uhkakuvina myös nykypäivään. Näistä huolenaiheista käsin tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisen kasvatuksen tutkimuksen vaiheita 1900-luvun alusta 1970-luvulle. Tarkastelu kohdistetaan erityisesti niihin kehityskulkuihin, jotka ovat muodostuneet merkittäviksi niin nykypäivänä tunnettujen tutkimusmenetelmien ja käsitteiden kuin niihin pohjaavien opetus- ja kasvatuskäytänteiden kannalta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii foucault’lainen kriittinen historiankirjoitus. Sen mukaisesti tutkimuksessa kiinnitetään huomiota kasvatustieteellisen tiedon muotoutumiseen historiallisten ja yhteiskunnallisten tekijöiden ehdollistamana. Tutkimuksen aineistona toimivat kasvatustieteelliset artikkelit, tutkimusraportit ja oppikirjat. Aineiston analyysin menetelmänä on käytetty foucault’laista diskurssianalyysiä, jossa diskursiivinen muodostelma ymmärretään laajassa yhteiskunnallisessa viitekehyksessä muotoutuvaksi puhetapojen ja käytänteiden säännönmukaiseksi kokonaisuudeksi. Tutkimus jäsentyy kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa rekonstruoidaan suomalaisen kasvatustieteen diskursiivisen muodostelman ääriviivat tarkastellen erityisesti sellaisia diskursiivisia muotoja, joissa määritellään toisaalta kasvatustieteellisen tiedontuotannon objektiivisuuden ennakkoehtoja, sekä toisaalta kasvatustieteellisen tiedon suhdetta kansanopetuksen käytäntöihin. Toinen osa koostuu kolmesta suppeammin rajatusta tapaustutkimuksesta. Ensimmäisessä tarkastelen suomalaisen oppimisen diskurssin kehittymistä vuosisadan alun kokeellisesta kasvatustieteestä 1960- ja 1970-lukujen ohjelmoidun opetuksen ja tavoiteoppimisen teorioihin. Toisessa tapaustutkimuksessa analysoin koululuokassa tapahtuvan vuorovaikutuksen ja luokan sosiaalisten rakenteiden analytiikan muotoutumista Matti Koskenniemen varhaisista 1930-luvun tutkimuksista 1960-luvun lopulla käynnistyneeseen laajamittaiseen DPA Helsinki - tutkimushankkeeseen. Kolmanneksi tarkastelen kasvatustieteellisessä tutkimuksessa käytettyjen tilastollisten menetelmien kehittymistä vuosisadan alun älykkyystutkimuksista toisen maailmansodan jälkeisiä koulusaavutuksia, kasvatusasenteita ja opettajan tehokkuutta koskeviin tutkimuksiin. Kaikissa kolmessa tapaustutkimuksessa ilmenee eri tavoin se, miten kasvatustieteellinen tutkimus määrittelee kansanopetuksen ilmiöitä koskevan objektiivisen tiedon ehtoja. Samalla niissä pyritään osoittamaan, millä tavoin opetuksen käytänteitä voitaisiin uudistaa tiedeperustaisiksi ja oppilaiden yksilöllisiä potentiaaleja ja rajoituksia paremmin huomioiviksi. Foucault’lainen kasvatustieteen historian analyysi avaa teoreettisia näkökulmia kasvatustieteellisen tutkimuksen ja sen soveltamisen välisiin rajapintoihin. Se tuo esiin piirteitä, jotka nykyiset kasvatustieteen kritiikit jättävät usein paljastamatta. Kasvatustiede ei näyttäydy pelkästään valtiollisen koulutusjärjestelmän intressejä passiivisesti palvelevana ja ihmisen käyttäytymistä mekanistisesti selittävänä tiedontuotantona, vaan sen osoitetaan kytkeytyvän hallinnan mekanismeihin paljon hienovaraisimmin sitein. Kaikista kulttuurisista viitekehyksistä vieraantumisen sijaan kasvatustieteellinen tutkimus luo aktiivisesti uusia tiedontuotannon ja hallinnan alueita, muokaten koulutuksen maailmaa – opetuksen, arvioinnin ja opetussuunnittelun käytäntöjä – empiiriselle havainnoinnille ja mittaamiselle otolliseksi. ...
ISBN
978-952-5401-92-9
Keywords
kasvatustiede tieteentutkimus tiedonsosiologia valtateoria Michel Foucault
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5401-92-9

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatusalan tutkimuksia [31]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • On the aestheticization of technologized bodies : a portrait of a cyborg(ed) form of agency 

    Pursiainen, Mimosa (University of Jyväskylä, 2017)
    Discussions revolving around cyborgs seldom include aesthetics, let alone propose aesthetics as an inextricable part of the phenomenon of the cyborg. Rather, the term “cyborg”, a contraction of “cybernetic organism”, ...
  • Kasvatustieteen etiikasta ja emansipatorisesta tiedosta 

    Aarnos, Eila (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2003)
  • Kasvatustieteen opiskelijoiden ammatillinen sosialisaatioprosessi harjoittelun aikana 

    Virtanen, Anne (2001)
  • Kasvatustieteen päivät 2021 : Oppiva ja hyvinvoiva yksilö ja yhteisö 

    Mäensivu, Marja; Tarnanen, Mirja; Vehkakoski, Tanja (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)
  • Hallinta ja julkisuus : julkisuuden tarkastelua Michel Foucalt'n hallinnan genealogian ja Michel Senellartin näkyvyyden muutoksen kautta 

    Heiskanen, Joonas (1999)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre