University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Suomen kasvatustieteellinen seura
  • Kasvatusalan tutkimuksia
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Suomen kasvatustieteellinen seura > Kasvatusalan tutkimuksia > View Item

Itsearviointi suomalaisissa yliopistoissa: arvoja, kehittämistä ja imagon rakentamista

Thumbnail
View/Open
2.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Kasvatusalan tutkimuksia
Authors
Huusko, Mira
Date
2009/2020

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida suomalaisten yliopistojen ja niihin kuuluvien laitosten itsearviointia. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten yliopistoissa ja laitoksilla ymmärretään itsearvioinnin käsite, ”itse” toimijana sekä miten yliopistoissa ja laitoksilla rakennetaan imagoa ja identiteettiä itsearviointien avulla erilaisten yliopistoon kohdistuvien vaatimusten ristipaineessa. Tutkimuksen aineistona ovat suomalaisten yliopistojen vuosina 1993–2003 tuottamat yliopistotason itsearviointiraportit sekä laitostason toimijoille tehdyn kyselyn vastaukset. Aineistoja analysoidessa sovelletaan laadullista sisällönanalyysia, jonka toteutuksessa hyödynnetään fenomenografisen lähestymistavan metodologisia periaatteita. Itsearviointeja koskevissa käsityksissä painotettiin kehittämistä, voimaantumisen mahdollisuutta sekä oman toiminnan ainutlaatuisuutta. Keskeistä erityisesti yliopistotason itsearviointiraporteissa näytti olevan kuvailevan tekstin tuottaminen. Itsearvioinnin käsite ymmärrettiin kehittämissuuntautuneeksi, tavoitteisiin nojautuvaksi ja jälkikäteiseksi arvioinniksi, joka on samalla kriittistä ja reflektoivaa analyysiä vaikuttavuudesta ja tehokkuudesta, oppimisesta ja laadusta sekä näistä muodostuvasta kokonaisuudesta, joiden arviointi toteutetaan itse. Huomioitavaa oli, että itsearvioinnin käsitettä pidettiin annettuna itsestäänselvyytenä, jota ei tarvitse sinällään määritellä tai kyseenalaistaa. Itsearviointien itse voidaan määritellä verkostoksi, jossa eri toimijat edesauttavat itsearviointien toteuttamista. Verkostoihin vaikuttavat kansallinen ja kansainvälinen koulutus- ja talouspolitiikka, yliopiston ja yliopistolaitoksen historia sekä ajankohtaiset painotukset arvioinnissa ja yliopistohallinnossa. Yliopistoissa ja laitoksilla rakennetaan itsearviointien avulla myös organisatorista imagoa ja identiteettiä. Näkemykseen itsestä ja omasta toiminnasta liittyvät myös yksikön arvot, identiteetti ja imago. Erityisesti ulkopuolisille tehtyjä itsearviointiraportteja ja saatuja laatuyksikkönimityksiä käytettiin imagon rakentamistarkoituksissa. Itsearviointiraportit ja niiden pohjaksi käydyt keskustelut toimivat myös organisatorisen identiteetin sekä laitoksen ja yliopiston yhteisen ymmärryksen ja arvopohjan rakennusvälineinä. Itsearviointiraporteissa näytti korostuvan yliopiston yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen vaatimus, sillä useassa yliopistosta se oli otettu itsearvioinnin erityiskohteeksi. Itsearvioinneissa yliopistoihin kohdistuvat erilaiset vaatimukset menevät kuitenkin päällekkäin ja limittäin, jolloin yhden vaatimuksen perusteluilla saatetaan perustella toista vaatimusta. ...
 
The aim of this study was to analyze, how university and department level actors in Finnish universities and departments understand selfevaluation. The study focused on how the concept of self-evaluation is understood at universities and departments, how “self” as an actor is conceptualized, and how image and identity are constructed at universities and departments with the help of self-evaluations. The research material consisted of self-evaluation reports prepared and published by Finnish universities in 1993-2003, and questionnaire data collected for the research from the heads of departments or coordinators of department-level evaluations at four Finnish universities. The data was analyzed with the help of qualitative content analysis, using methodological principles of phenomenography. According to the results, perceptions of self-evaluation emphasize development work, possibility for empowerment, and excellence of university’s or department’s own activities. Producing descriptive text seems to be an essential part of universities’ self-evaluation reports. The concept of self-evaluation is understood as development oriented and objective-based, and self-evaluation is understood as taking place expost. This activity is at the same time a critical and reflective analysis of effectiveness and efficiency, learning and quality, and the combinations of all these, whose evaluation is carried out by departments and universities themselves. It is important to note that the concept of selfevaluation is regarded as given and self-evident, as if it did not need to be defined or questioned. The “self” in self-evaluations can be defined as a network where different actors help to conduct self-evaluations. The networks are influenced by national and international educational policies, histories of universities and the higher education system, and current trends in evaluation and university management. Organisational images and identities of the universities and departments are constructed with the help of self-evaluations. The views of self and own activities are related to the concepts of values, identity, and image. Especially self-evaluation reports made for external parties and the nominations for national centres of excellence are used for constructing image. The self-evaluation reports and discussions carried out while preparing them also serve as a tool for constructing organisational identity, mutual understanding, and values of universities and departments. The self-evaluation reports seem to emphasize interaction between universities and the society, and this relationship is an explicit target of self-evaluation at many universities. However, external expectations and demands towards universities may be partly parallel and partly contradictory. ...
 
ISBN
978-952-5401-95-0
Keywords
korkeakoulututkimus higher education studies itsearviointi self-evaluation arviointi evaluation yliopistot universities laitokset institutions (formal organisation)
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5401-95-0

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatusalan tutkimuksia [33]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Institutional support of Finnish universities : Bangladeshi students’ experiences 

    Sadaf (2019)
    This paper examines Bangladeshi students’ reasons of feeling anxious when they go abroad for higher education and their perception on institutional support that helps them in managing anxiety which eventually leads to ...
  • From Face-to-Face to Online UDeL Camps : Supporting Staff at Higher Education Institutions in Developing Universal Design for eLearning (UDeL) 

    Eftring, Håkan; Olaussen, Elinor Jeanette; Petrie, Helen; Saarela, Merja; Ladonlahti, Tarja; Torkildsby, Anne Britt (IOS Press, 2021)
    The TINEL Project is running a series of camps for staff at higher education institution to support them in developing inclusive eLearning. The first camp was conducted face-to-face, but the coronavirus pandemic meant that ...
  • Recruitments in Finnish universities : practicing strategic or pathetic HRM? 

    Siekkinen, Taru; Pekkola, Elias; Kivistö, Jussi (Co-Action Publishing, 2016)
    Recruitment is a core instrument in the academic labour market. This article takes the perspective of the organisation here, the university on recruitment. Universities’ personnel policies and practises are shifting ...
  • Assessment Report on Teacher Training and Educational Sciences at University of Tartu and Tallinn University 

    Pol, Milan; Atjonen, Päivi; Huttunen, Kerttu; Hännikäinen, Maritta; McAuliffe, Diarmuid; Muotka, Ulla; Niemi, Hannele; Rampelt, Florian; Timakov, Margit; van Petegem, Peter; Wegerif, Rupert (Estonian Quality Agency for Higher and Vocational Education, 2017)
  • Lukiomenestyksen ja yliopisto-opintojen aloitushetken iän yhteys yliopisto-opinnoissa menestymiseen ja opintojen etenemiseen : seurantatutkimus 

    Kallio, Eeva; Utriainen, Jukka; Niilo-Rämä, Mikko; Räikkönen, Eija (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2018)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin lukion opintomenestys selittää yliopisto-opinnoissa menestymistä ja opintojen etenemistä. Aineisto muodostui 120:n vuonna 2006 opintonsa aloittaneen liikuntatieteiden tai ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre