Tuntematon tunnetuksi : kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet

Abstract
Suomalaisen korkeakoulutuksen merkitystä yhteiskunnassa ovat koetelleet ja kyseenalaistaneet viime aikoina niin vähenevät resurssit kuin kasvanut tutkijoiden aivovuoto ulkomaille. Tutkimustiedon arvostuksen laskua on kuvattu myös viittaamalla aikaamme kuvaavaan käsitteeseen totuudenjälkeinen aika. Totuudenjälkeisellä aikakaudella tunteiden – jopa suoranaisten valheiden – väitetään syrjäyttäneen päätöksenteossa tutkitun tiedon (Muhonen 2017; Raivio 2018). Myös viime vuosien tilastot väestön koulutustason nousutrendin pysähtymisestä antavat aihetta huolelle korkeakoulutuksen tilasta. Vielä vuonna 2013 nuoret ikäluokat (25–34-vuotiaat) olivat vanhempia ikäluokkia koulutetumpia, mutta vuonna 2015 Tilastokeskus raportoi tämän pitkään jatkuneen koulutustason nousun pysähtymisestä (SVT 2013, 2015). Tuoreimpien, vuoden 2017 tilastojen perusteella 40–44-vuotiaiden on raportoitu jäävän toistaiseksi korkeimmin koulutetuiksi ikäluokiksi (SVT 2017).
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2020
Series
Subjects
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seura
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005153237Use this for linking
Parent publication ISBN
978-952-5401-88-2
Review status
Peer reviewed
ISSN
2489-768X
Language
Finnish
Published in
Kasvatusalan tutkimuksia
Is part of publication
Tuntematon korkeakoulutus
Citation
  • Muhonen, R. & Ursin, J. 2020. Tuntematon tunnetuksi: kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet. Teoksessa J. Ursin & R. Muhonen (toim.) Tuntematon korkeakoulutus. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, 9–22.
License
CC BY 4.0Open Access
Copyright© 2020 The Authors and Suomen kasvatustieteellinen seura

Share