Tuntematon tunnetuksi : kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet
Muhonen, R. & Ursin, J. 2020. Tuntematon tunnetuksi: kansainvälistyvän yliopiston ja kehittyvien opiskelijavalintojen haasteet. Teoksessa J. Ursin & R. Muhonen (toim.) Tuntematon korkeakoulutus. Helsinki: Suomen kasvatustieteellinen seura, 9–22.
Julkaistu sarjassa
Kasvatusalan tutkimuksiaPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© 2020 The Authors and Suomen kasvatustieteellinen seura
Suomalaisen korkeakoulutuksen merkitystä yhteiskunnassa ovat koetelleet ja kyseenalaistaneet viime aikoina niin vähenevät resurssit kuin kasvanut tutkijoiden aivovuoto ulkomaille. Tutkimustiedon arvostuksen laskua on kuvattu myös viittaamalla aikaamme kuvaavaan käsitteeseen totuudenjälkeinen aika. Totuudenjälkeisellä aikakaudella tunteiden – jopa suoranaisten valheiden – väitetään syrjäyttäneen päätöksenteossa tutkitun tiedon (Muhonen 2017; Raivio 2018). Myös viime vuosien tilastot väestön koulutustason nousutrendin pysähtymisestä antavat aihetta huolelle korkeakoulutuksen tilasta. Vielä vuonna 2013 nuoret ikäluokat (25–34-vuotiaat) olivat vanhempia ikäluokkia koulutetumpia, mutta vuonna 2015 Tilastokeskus raportoi tämän pitkään jatkuneen koulutustason nousun pysähtymisestä (SVT 2013, 2015). Tuoreimpien, vuoden 2017 tilastojen perusteella 40–44-vuotiaiden on raportoitu jäävän toistaiseksi korkeimmin koulutetuiksi ikäluokiksi (SVT 2017).
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraEmojulkaisun ISBN
978-952-5401-88-2Kuuluu julkaisuun
Tuntematon korkeakoulutusISSN Hae Julkaisufoorumista
1458-1094 (print)ISSN 2489-768X (electronic)
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008
Aarrevaara, Timo; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2009) -
(Moni)kielisyys korkeakoulutuksessa
Saarinen, Taina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017) -
Flexible learning pathways in higher education : Finland’s country case study for the IIEP-UNESCO SDG4 project in 2018–2021
Moitus, Sirpa; Weimer, Leasa; Välimaa, Jussi (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2020) -
Valintakoeuudistusta koskevat diskurssit Helsingin Sanomissa 2017-2022
Ala-Prinkkilä, Anniina (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää niitä kielenkäytön tapoja eli diskursseja, joita esiintyy Helsingin Sanomien verkkojulkaisujen uutisartikkeleissa ja pääkirjoituksissa liittyen vuosina 2018–2020 ... -
Mikä meitä ohjaa? : artikkelikokoelma Jyväskylässä 5.-6.9.2005 järjestetystä korkeakoulutuksen tutkimuksen IX symposiumista
Aarrevaara, Timo; Herranen, Jatta; Korkeakoulutuksen tutkimuksen symposiumi (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.