Suomalaisten nuorten tekstikäytänteet monikielisessä arjessa
Pitkänen-Huhta, A. (2008). Suomalaisten nuorten tekstikäytänteet monikielisessä arjessa. In M. Garant, I. Helin, & H. Yli-Jokipii (Eds.), Kieli ja globalisaatio = Language and globalization (pp. 333-357). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 66. https://journal.fi/afinlavk/article/view/59996
Julkaistu sarjassa
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisujaTekijät
Päivämäärä
2008Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
his paper examines the literacy practices of young people in the
current multilingual context of Finland. It is part of a larger project
looking into the role of English in the everyday lives of Finnish
teenagers. Theoretically the study draws on Literacy Studies and
discourse analysis, and the methodological approach is ethnographic.
The participants in the study were seven 14–16 years old boys and
girls, with whom sustained contact was kept for 16 months. The
methods include photographs, literacy diaries and discussions based
on these. The findings show that the textual landscape of these young
people is rich and both Finnish and English texts are used as an inte-
gral part of everyday activities. The attitudes towards and the values
related to English and Finnish texts proved, however, to be different
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-54-0Kuuluu julkaisuun
Kieli ja globalisaatio = Language and globalizationISSN Hae Julkaisufoorumista
0781-0318Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/59996Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/18043115
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Artikkelissa raportoitava tutkimus on osa laajempaa hanketta, jossa tutkitaan englannin kielen roolia suomalaisten nuorten arjessa. Hanke toteutetaan yhteistyössä professori Tarja Nikulan kanssa, ja se on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen yhteistä Englannin kielen vaihtelun, kontaktien ja muutoksen huippututkimusyksikköä (Varieng).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Young People's Emerging Multilingual Practices : Learning Language or Literacy, or Both?
Pitkänen-Huhta, Anne (Springer, 2019)Research on language learning and research on literacy are typically seen as two separate strands of enquiry and thus the concepts of language and literacy have traditionally been kept apart. This is partly due to ... -
Oman äidinkielen tekstitaidot monikielisyyttä rakentamassa : näkökulmia kielille annettuihin merkityksiin ja kielten käyttöön
Tarnanen, Mirja; Kauppinen, Merja; Ylämäki, Annika (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2017)This article examines L1 literacy practices and use of L1 from the perspective of students and teachers with migrant background. We focus particularly on the meaning making of literacy practices and use of L1 in both ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Second and foreign language fluency from a cognitive perspective : inefficiency and control of attention in lexical access
Olkkonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2017)The present dissertation focuses on the fluency of second and foreign language (L2). Second and foreign language use is often assessed by its fluency. However, the connections between language proficiency and fluency ... -
Kielen ja sisällön integrointi : alakohtaiset kieli- ja tekstikäytänteet aineenopetuksessa
Sulkunen, Sari; Nikula, Tarja; Kääntä, Leila (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Integrating the teaching of disciplinary language and literacy practices and content knowledge has been a key concern in many educational contexts. This article focuses on disciplinary language and literacy in content-area ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.