Oman äidinkielen tekstitaidot monikielisyyttä rakentamassa : näkökulmia kielille annettuihin merkityksiin ja kielten käyttöön
Tarnanen, M., Kauppinen, M., & Ylämäki, A. (2017). Oman äidinkielen tekstitaidot monikielisyyttä rakentamassa : näkökulmia kielille annettuihin merkityksiin ja kielten käyttöön. In S. Latomaa, E. Luukka, & N. Lilja (Eds.), Kielitietoisuus eriarvoistuvassa yhteiskunnassa - Language awareness in an increasingly unequal society. AFinLAn vuosikirja 2017 (pp. 278-297). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLAn vuosikirja, 2017. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60559
Julkaistu sarjassa
AFinLAn vuosikirjaPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2017
This article examines L1 literacy practices and use of L1 from the perspective of students and teachers with migrant background. We focus particularly on the meaning making of literacy practices and use of L1 in both in-school and out-of-school contexts. The data consist of 13 teacher interviews and 10 student interviews and applied tasks completed by the students studying in a comprehensive school. First, we discuss multilingualism and the use of languages in the conceptual framework of translanguaging and literacy practices. Then we introduce the data and
the methods. The findings show that multilingualism is present both in students’ everyday lives and to some extent in L1 instruction, but the use of L1 and multilingual literacy practices across the curriculum do not appear to be frequent. Finally, we discuss some implications concerning the multilingualism of students with migrant backgrounds and the role of L1 in their lives. We also consider how L1 instruction supports the development of literacy practices in in-school and out-of school contexts and how L1 instruction could be developed.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-65-6Kuuluu julkaisuun
Kielitietoisuus eriarvoistuvassa yhteiskunnassa - Language awareness in an increasingly unequal society. AFinLAn vuosikirja 2017ISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/60559Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27319192
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tekstitaidot suomalaisissa ja venäläisissä äidinkielen oppikirjoissa
Kynkäänniemi, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2006)The modern world is a textual world. The way people relate to their mother tongue is undergoing a re-evaluation as a result of internationalisation and globalisation. Changes in the conceptual systems and modes of action ... -
Tavoitteena monikielisyyttä tukeva äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
Aalto, Eija; Kauppinen, Merja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry, 2011)Traditionally, Finnish as a mother tongue has been separated from other school languages. Developing learners’ wider language repertoire has not been in focus or seen as an aim or underpinning value. This article discusses ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Suomalaisten nuorten tekstikäytänteet monikielisessä arjessa
Pitkänen-Huhta, Anne (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2008)his paper examines the literacy practices of young people in the current multilingual context of Finland. It is part of a larger project looking into the role of English in the everyday lives of Finnish teenagers. ... -
Kielten oppikirjat tekstimaailmaan ja -toimintaan sosiaalistajina
Kauppinen, Merja; Saario, Johanna; Huhta, Ari; Keränen, Anna; Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari; Taalas, Peppi; Tarnanen, Mirja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2008)In this article we explore the types of language and textual worlds that school language study books represent, and socialize 9th grade pupils into. In our analysis we concentrate on the most frequently used study books ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.