Kielen ja sisällön integrointi : alakohtaiset kieli- ja tekstikäytänteet aineenopetuksessa
Sulkunen, S., Nikula, T., & Kääntä, L. (2023). Kielen ja sisällön integrointi : alakohtaiset kieli- ja tekstikäytänteet aineenopetuksessa. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 202-222). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126226
Published in
AFinLA-teemaDate
2023Discipline
Englannin kieliMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaSoveltava kielentutkimusSuomen kieliEnglishMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanApplied language studiesFinnishCopyright
© kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA
Integrating the teaching of disciplinary language and literacy practices and content knowledge has been a key concern in many educational contexts. This article focuses on disciplinary language and literacy in content-area teaching in basic education, a shared concern for teaching regardless of the language of instruction (L1, L2, FL). First, we describe two distinct traditions into studying and teaching disciplinary language and literacy: disciplinary literacy teaching and content and language integrated learning (CLIL). We then introduce two practical pedagogical examples on how language and literacy are integrated into content-area teaching. Finally, we discuss future directions and implications for both research on and teaching of disciplinary language and literacy.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-77-9Is part of publication
Kielikoulutus mukana muutoksessaISSN Search the Publication Forum
2814-6298Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/126226Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194669829
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja; Dufva, Hannele (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Suomalaisten nuorten tekstikäytänteet monikielisessä arjessa
Pitkänen-Huhta, Anne (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2008)his paper examines the literacy practices of young people in the current multilingual context of Finland. It is part of a larger project looking into the role of English in the everyday lives of Finnish teenagers. ... -
Näkökulmia vieraskieliseen perusopetukseen : koulun kehittämishankkeesta koulun toimintakulttuuriksi
Rasinen, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2006)Jyväskyläläinen Kortepohjan koulu aloitti vieraskielisen opetuksen pienimuotoisena opetuskokeiluna vuonna 1991. Vuosien saatossa hanke on laajentunut koskettamaan kaikkia koulun oppilaita. Opetuksen toteuttaminen ja opiskelu ... -
Kielen vaihto ja valinta englanninkielisessä sisällönopetuksessa kahden kuudennen luokan kielikäytänteitä selvittävä tapaustutkimus
Joutsela, Ulrika; Kaartinen, Siiri (2009)