LUKILOKI-koulutuksesta eväitä monilukutaidon opetukseen
Lehtinen, A., Luokomaa, S., Mäkinen, E., Nousiainen, T., Ruotsalainen, J., & Lerkkanen, M.-K. LUKILOKI-koulutuksesta eväitä monilukutaidon opetukseen. Ruusupuiston kärkiuutiset, (1). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/1-2020/1
Published in
Ruusupuiston kärkiuutisetAuthors
Date
2020Copyright
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
LUKILOKI-täydennyskoulutus on tarjonnut tutkimustietoa ja käytännön työkaluja yli 1800 opettajalle varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Koulutus keskittyy oppimisen ja motivaation tukemiseen, monilukutaitoon, kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen. Tässä tekstissä kerromme, miten LUKILOKI-koulutus tukee opettajia monilukutaidon ohjaajina. Monilukutaito perustuu laajaan tekstikäsitykseen ja haastaa opettajia muun muassa monipuolistamaan koulun tekstimaailmaa.
Publisher
Jyväskylän yliopisto
Original source
https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/1-2020/1Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35288529
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Jaetaan kielitietoisuutta!
Vaarala, Heidi; Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019) -
Kielitietoisuutta ja monikielisyyttä tukevaa opettajankoulutusta kehittämässä : kokemuksia KiMo-koulutuksesta Jyväskylässä
Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita (Finra ry, 2020) -
Kielitietoista yhteistyötä : katse oman äidinkielen opetukseen
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Suomi toisena kielenä -opettajat ry, 2018)Tässä kirjoituksessa tarkastelemme monikielistä pedagogiikkaa ja kielitietoista koulua oman äidinkielen opetuksen ja muiden oppiaineiden välisen yhteistyön näkökulmasta. Tuomme esiin oman äidinkielen opettajien ... -
Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
Repo, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tässä tutkimuksessa pyrin tuottamaan ymmärrystä siitä, miksi kielitietoisesta opetussuunnitelmasta huolimatta muutokset opettajien asenteissa, tiedoissa ja käytänteissä tapahtuvat hitaasti. Tutkimukseni ryhmähaastatteluihin ... -
Kieliä vertailemalla kohti taitavampaa kielitietoista pedagogiikkaa
Tyrer, Maria; Haapanen, Katja; Aerila, Juli-Anna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Miten puheääni ja aksentit syntyvät? Mitä on puhuttu kieli, ja mikä on äänteiden rooli puheen oppimisessa? Miksi jotkin englannin kielen sanat ovat suomea ensikielenään puhuville niin vaikeita lausua? Fonetiikka tarjoaa ...