ReadDrama-hanke tuottaa tietoa draamakasvatuksellisen lukuteatterin vaikuttavuudesta
Junttila, E., Hautala, J. & Ronimus, M. (2020). ReadDrama-hanke tuottaa tietoa draamakasvatuksellisen lukuteatterin vaikuttavuudesta. Ruusupuiston kärkiuutiset, 2020 (1). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/1-2020/2
Julkaistu sarjassa
Ruusupuiston kärkiuutisetPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
Draamallisia menetelmiä sovelletaan laajasti opetuksessa, mutta niiden vaikuttavuutta on tutkittu melko vähän. Oppilaan keskeinen oppimistehtävä koulupolkunsa alkupuolella on riittävän teknisen lukutaidon ja lukusujuvuuden tason saavuttaminen. Lupaava draamakasvatuksellinen menetelmä lukutaidon harjoitteluun on lukuteatteri, jossa lukemista harjoitellaan näytelmätekstien parissa. Lukuteatterin vaikuttavuutta kohdennetun tuen muotona tutkitaan Suomen Akatemian rahoittamassa ja Niilo Mäki Instituutissa suoritettavassa ReadDrama-tutkimushankkeessa.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoAsiasanat
Alkuperäislähde
https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/1-2020/2Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
Kenttä, Linnea (2023)Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan ... -
Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
Junikka, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ... -
Onko lukuteatteri tehokas tapa harjoitella lukemista? : pilottitutkimuksen tuloksia ReadDrama -hankkeesta
Hautala, Jarkko; Ronimus, Miia; Junttila, Enni; Kullberg, Nina; Eräpuro, Kaisa; Viirret, Tuija Leena; Lintunen, Jarmo (Niilo Mäki Instituutti, 2020) -
Reader’s Theater projects in reading disability remediation (ReadDrama): project data
Hautala, Jarkko; Junttila, Enni (University of Jyväskylä, 2024)Aineisto koostuu useista lukuteatteri-interventiotutkimuksista kohdistuen alakouluikäisiin hitaisiin lukijoihin. Jokainen osatutkimus pitää sisällään useita lukutaidon arviointitehtäviä, oppimismotivaatiota koskevia ... -
"Hillitte ittes": Kasvattajien arviointeja Papilio-ohjelman vaikuttavuudesta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin
Juupaluoma, Ulla (2018)Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin kasvattajien tekemien arviointien perusteella saksalaista alkuperää olevan Papilio-ohjelman vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa käytettiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.