"Tämä hyvä?" Kurkistus luku- ja kirjoitustaidottomien suomenoppijoiden esittämiin kysymyksiin
Tammelin-Laine, T. (2014). "Tämä hyvä?" Kurkistus luku- ja kirjoitustaidottomien suomenoppijoiden esittämiin kysymyksiin. Puhe ja kieli, 34(2), 81-99. http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/46480
Published in
Puhe ja kieliAuthors
Date
2014Copyright
© 2014 Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys. This is a Publisher's PDF version of an article whose final and definitive form has been published by Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.
[Johdanto] Suomi toisena kielenä -alalla on tähän mennessä tutkittu vain vähän sitä,
kuinka luku- ja kirjoitustaidottomat tai vähän koulutetut aikuiset oppivat
suomea. Tässä artikkelissa tarkastelen neljän luku- ja kirjoitustaidottoman
suomenoppijan suullisen kielitaidon kehittymistä. Tutkimuskohteenani ovat
osallistujien tuottamat kysyvät lausumat. Olen kerännyt tutkimusaineiston
kymmenen kuukautta kestäneen luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen aikana.
Käytin aineistonkeruussa osallistuvaa havainnointia ja sen pohjalta tehtyjen
huomioiden kirjoittamista muistiin sekä oppituntien tallentamista. En sitoudu
työssäni tiukasti mihinkään toisen kielen oppimisen teoriaan, sillä ne perus
-
tuvat koulutettujen kielenoppijoiden oppimisprosessin tutkimukseen, eikä
niiden soveltuvuus tähän työhön ole siksi varmaa. Kuitenkin tutkimukseni
yleisinä lähtökohtina ovat sosiokulttuurinen ja käyttöpohjainen (
usage-based
)
näkemys kielenoppimisesta. Tulokset osoittavat, että suurin osa osallistuji
-
en esittämistä kysyvistä lausumista sisältää vaihtoehtokysymyksen idean,
mutta ne on muodostettu lausumanloppuisella nousevalla intonaatiolla.
Osallistujat osoittautuvat melko innokkaiksi ja luoviksi kysyjiksi, joilta kui
-
tenkin puuttuu kysymiseen tarvittavia kielellisiä keinoja. Tärkein syy siihen
näyttää olevan luokkahuonevuorovaikutuksessa ilmenevä toimintatapa, jossa
korostuu kysymysten ymmärtäminen ja niihin vastaaminen eikä niinkään
niiden muodostaminen
...
Publisher
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistysISSN Search the Publication Forum
1458-3410
Original source
http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/46480Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23779430
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Venäjänkielisten suomen puhumisen taito taustamuuttujien valossa
Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija (Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen seura, 2024)The study examines Russian-speaking examinees’ (n=8412) oral proficiency in Finnish and changes in proficiency between 2012–2021 using the register data from a national high-stakes language test (National Certificate of ... -
Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ... -
Velvoitteen ilmaiseminen ja sävyttäminen aikuisten suomenoppijoiden teksteissä
Kekäläinen, Milka (2015)Tutkielmassa selvitetään, millaisia velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja aikuiset suomenoppijat käyttävät kirjoitetuissa viesteissä ja mielipideteksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoilla. ... -
Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta?
Reiman, Nina; Seilonen, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish ...