Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Velvoitteen ilmaiseminen ja sävyttäminen aikuisten suomenoppijoiden teksteissä

Thumbnail
Katso/Avaa
1.5 Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Kekäläinen, Milka
Päivämäärä
2015
Oppiaine
Suomen kieliFinnish

 
Tutkielmassa selvitetään, millaisia velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja aikuiset suomenoppijat käyttävät kirjoitetuissa viesteissä ja mielipideteksteissä Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK 2003) taitotasoilla. Lisäksi tutkitaan, millaiset tekijät vaikuttavat ilmaisukeinojen ja sävyttäjien kontekstiin sopivuuteen, kun huomioidaan kumppanuus- ja kompetenssikasvojen säilyttäminen vuorovaikutuksellisina tavoitteina (ks. esim. Aalto 1998). Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston ja Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen yhteistä Topling-hanketta, jossa tutkitaan mm. erilaisten kielellisten piirteiden sijoittumista EVK:n taitotasoasteikolle. Aineistona on yhteensä 180 EVK:n taitotasokuvaimien mukaisesti arvioitua tekstiä Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen laatimasta Yleisten kielitutkintojen korpuksesta. Aineiston analyysissa käytetään toisen kielen kehittymisen tutkimiseen tarkoitettua DEMfad-mallia, jossa huomioidaan tutkittavan kielenpiirteen frekvenssi, distribuutio ja tarkkuus (Martin et al. 2010). Velvoitteen ilmaisukeinot luokitellaan aiempaa pragmatiikantutkimusta soveltaen (ks. esim. Blum-Kulka et al. 1989) luokkiin 1) velvoittava lausemodus, 2) pakollisuuden merkitys, 3) muu suotavuuden merkitys, 4) halun ilmaukset, 5) performatiivit, 6) muut kielelliset keinot ja 7) sisällölliset vihjeet. Sävyttäjät luokitellaan 1) itse velvoitetta tai 2) velvoitteen kohteena olevaa toimijaa, toimintaa tai toiminnan olosuhdetta pehmentäviin ja painottaviin sekä 3) monitulkintaisiin sävyttäjiin. Luokittelu tarjoaa uudenlaisen mallin kyseisen modaali-ilmiön jäsentämiseen. Ilmaisukeinojen valikoima monipuolistuu ja sävyttäjien käyttö lisääntyy taitotasoilla edettäessä. Aiempien tutkimusten mukaisesti (Kemppainen 2001; Muikku-Werner 1997) etenkin morfologiset keinot ja painottavat sävyttäjät ovat yleisempiä ylemmillä taitotasoilla. Ilmaisukeinot eivät kuitenkaan yksiselitteisesti muutu suoremmista epäsuoremmiksi kielitaidon kehittyessä (vrt. Muikku-Werner 1997: 76), vaan kielenkäyttötilanteiden monipuolistuessa tarvitaan erisävyisiä velvoitteen ilmaisemisen ja sävyttämisen keinoja. Ilmausten kontekstiin sopivuuteen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. tekstilajikonventiot, kirjoittajan ja vastaanottajan suhde, velvoitteen sisältö ja tekstin modaali-ilmausten keskinäinen harmonia. Edellisten perusteella ongelmallisiksi tulkittavia ilmaisuja esiintyy kaikilla taitotasoilla, mutta etenkin tulkinnaltaan epäselvät ilmaisutavat ovat yleisimpiä taitotasoilla A1–B1. Tarkkuus siis kehittyy joidenkin keinojen osalta frekvenssin kehityksen jälkeen, kuten Topling-hankkeessa on monien kielenpiirteiden osalta havaittu (Lesonen 2013). Kontekstuaalisten tekijöiden vaikutus modaali-ilmausten käyttöön tulisi tuoda selvemmin esiin S2-opetuksessa ja arviointikriteereissä. ...
Asiasanat
eurooppalainen viitekehys suomi toisena kielenä kielitaito kirjoittaminen kirjoitustaito pragmatiikka modaalisuus (kielitiede) kohteliaisuus modaalisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506102274

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Argumentoinnin keinot S2-oppijoiden teksteissä 

    Pensas, Johanna (2013)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan yläkoulua käyvien suomi toisena kielenä -oppijoiden argumentoinnin taitoja suhteessa Eurooppalaiseen viitekehykseen (EVK). Tutkielmassa selvitetään, miten eri kielitaitotasoille sijoittuvat ...
  • "Esimerkiksi pissa ei ole mitään kuin Italiassa --" : mielipideilmaukset ja niiden kehittyminen suomenoppijoiden teksteissä 

    Kajaan, Paula (2012)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomenoppijoiden mielipiteenilmauksia ja niiden kehittymistä sinä aikana kun oppijoiden kielenkäyttäjän rooli vaihtuu vieraan kielen oppijasta toisen kielen oppijaksi. Mielipiteenilmauksia ...
  • Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä 

    Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015)
  • Suomen kielen lingvististen piirteiden sijoittuminen eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoille 

    Lesonen, Sirkku (2013)
    Tutkin pro gradu -työssäni, miten suomen kielen lingvistiset piirteet sijoittuvat Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoille. Tarkoituksena on tilastollisia menetelmiä apuna käyttäen selvittää, eroavatko Eurooppalaisen v ...
  • Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta? 

    Reiman, Nina; Seilonen, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)
    This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre