dc.contributor.author | Tammelin-Laine, Taina | |
dc.date.accessioned | 2014-08-18T07:47:02Z | |
dc.date.available | 2014-08-18T07:47:02Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Tammelin-Laine, T. (2014). "Tämä hyvä?" Kurkistus luku- ja kirjoitustaidottomien suomenoppijoiden esittämiin kysymyksiin. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>34</i>(2), 81-99. <a href="http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/46480" target="_blank">http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/46480</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_23779430 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_62464 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44040 | |
dc.description.abstract | [Johdanto] Suomi toisena kielenä -alalla on tähän mennessä tutkittu vain vähän sitä,
kuinka luku- ja kirjoitustaidottomat tai vähän koulutetut aikuiset oppivat
suomea. Tässä artikkelissa tarkastelen neljän luku- ja kirjoitustaidottoman
suomenoppijan suullisen kielitaidon kehittymistä. Tutkimuskohteenani ovat
osallistujien tuottamat kysyvät lausumat. Olen kerännyt tutkimusaineiston
kymmenen kuukautta kestäneen luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen aikana.
Käytin aineistonkeruussa osallistuvaa havainnointia ja sen pohjalta tehtyjen
huomioiden kirjoittamista muistiin sekä oppituntien tallentamista. En sitoudu
työssäni tiukasti mihinkään toisen kielen oppimisen teoriaan, sillä ne perus
-
tuvat koulutettujen kielenoppijoiden oppimisprosessin tutkimukseen, eikä
niiden soveltuvuus tähän työhön ole siksi varmaa. Kuitenkin tutkimukseni
yleisinä lähtökohtina ovat sosiokulttuurinen ja käyttöpohjainen (
usage-based
)
näkemys kielenoppimisesta. Tulokset osoittavat, että suurin osa osallistuji
-
en esittämistä kysyvistä lausumista sisältää vaihtoehtokysymyksen idean,
mutta ne on muodostettu lausumanloppuisella nousevalla intonaatiolla.
Osallistujat osoittautuvat melko innokkaiksi ja luoviksi kysyjiksi, joilta kui
-
tenkin puuttuu kysymiseen tarvittavia kielellisiä keinoja. Tärkein syy siihen
näyttää olevan luokkahuonevuorovaikutuksessa ilmenevä toimintatapa, jossa
korostuu kysymysten ymmärtäminen ja niihin vastaaminen eikä niinkään
niiden muodostaminen | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys | |
dc.relation.ispartofseries | Puhe ja kieli | |
dc.relation.uri | http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/46480 | |
dc.subject.other | suomi toisena kielenä | fi |
dc.subject.other | aikuiset | fi |
dc.subject.other | lukutaidottomuus | fi |
dc.subject.other | kysymykset | fi |
dc.subject.other | suullinen kielitaito | fi |
dc.title | "Tämä hyvä?" Kurkistus luku- ja kirjoitustaidottomien suomenoppijoiden esittämiin kysymyksiin | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201408162364 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2014-08-16T03:30:08Z | |
dc.type.coar | journal article | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 81-99 | |
dc.relation.issn | 1458-3410 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 34 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2014 Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys. This is a Publisher's PDF version of an article whose final and definitive form has been published by Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | suomi toisena kielenä | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.subject.yso | lukutaidottomuus | |
dc.subject.yso | kysymykset | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24613 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5590 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p26824 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7272 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17782 | |