Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTammelin-Laine, Taina
dc.date.accessioned2014-08-18T07:47:02Z
dc.date.available2014-08-18T07:47:02Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationTammelin-Laine, T. (2014). "Tämä hyvä?" Kurkistus luku- ja kirjoitustaidottomien suomenoppijoiden esittämiin kysymyksiin. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>34</i>(2), 81-99. <a href="http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/46480" target="_blank">http://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/46480</a>
dc.identifier.otherCONVID_23779430
dc.identifier.otherTUTKAID_62464
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44040
dc.description.abstract[Johdanto] Suomi toisena kielenä -alalla on tähän mennessä tutkittu vain vähän sitä, kuinka luku- ja kirjoitustaidottomat tai vähän koulutetut aikuiset oppivat suomea. Tässä artikkelissa tarkastelen neljän luku- ja kirjoitustaidottoman suomenoppijan suullisen kielitaidon kehittymistä. Tutkimuskohteenani ovat osallistujien tuottamat kysyvät lausumat. Olen kerännyt tutkimusaineiston kymmenen kuukautta kestäneen luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen aikana. Käytin aineistonkeruussa osallistuvaa havainnointia ja sen pohjalta tehtyjen huomioiden kirjoittamista muistiin sekä oppituntien tallentamista. En sitoudu työssäni tiukasti mihinkään toisen kielen oppimisen teoriaan, sillä ne perus - tuvat koulutettujen kielenoppijoiden oppimisprosessin tutkimukseen, eikä niiden soveltuvuus tähän työhön ole siksi varmaa. Kuitenkin tutkimukseni yleisinä lähtökohtina ovat sosiokulttuurinen ja käyttöpohjainen ( usage-based ) näkemys kielenoppimisesta. Tulokset osoittavat, että suurin osa osallistuji - en esittämistä kysyvistä lausumista sisältää vaihtoehtokysymyksen idean, mutta ne on muodostettu lausumanloppuisella nousevalla intonaatiolla. Osallistujat osoittautuvat melko innokkaiksi ja luoviksi kysyjiksi, joilta kui - tenkin puuttuu kysymiseen tarvittavia kielellisiä keinoja. Tärkein syy siihen näyttää olevan luokkahuonevuorovaikutuksessa ilmenevä toimintatapa, jossa korostuu kysymysten ymmärtäminen ja niihin vastaaminen eikä niinkään niiden muodostaminenfi
dc.language.isofin
dc.publisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
dc.relation.ispartofseriesPuhe ja kieli
dc.relation.urihttp://ojs.tsv.fi/index.php/pk/article/view/46480
dc.subject.othersuomi toisena kielenäfi
dc.subject.otheraikuisetfi
dc.subject.otherlukutaidottomuusfi
dc.subject.otherkysymyksetfi
dc.subject.othersuullinen kielitaitofi
dc.title"Tämä hyvä?" Kurkistus luku- ja kirjoitustaidottomien suomenoppijoiden esittämiin kysymyksiin
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201408162364
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2014-08-16T03:30:08Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange81-99
dc.relation.issn1458-3410
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume34
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2014 Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys. This is a Publisher's PDF version of an article whose final and definitive form has been published by Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysolukutaidottomuus
dc.subject.ysokysymykset
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5590
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7272
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17782


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot