Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, S. (2020). Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Puhe ja kieli, 40(4), 203-224. https://doi.org/10.23997/pk.103307
Published in
Puhe ja kieliAuthors
Date
2020Copyright
© Kirjoittaja & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2020
Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, jossa thainkieliset oli yksi tutkimukseen osallistuneesta ensikielen ryhmittymästä. Artikkelissa määrällisen aineiston avulla tarkastellaan tunnistamista ja arvioinnissa käytettyjen kuuden analyyttisen arviointikriteerin käyttöä. Laadullinen aineisto koostuu arvioijien kirjoittamista ensikielen tunnistamiseen ja oppijoiden kielitaitoon liittyvistä huomioista, joiden analyysissä hyödynnetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Arvioijat tunnistivat hyvin naiset (N=8) thainkielisiksi, mutta miesten (N=2) ensikieltä ei tunnistettu. Tunnistamisella oli vaikutusta taitotasoarvioihin: tunnistetut saivat huonompia arvioita ääntämisestä ja rakenteiden tarkkuudesta, mutta heitä palkittiin sujuvuudesta ja yleiskriteerin hallinnasta. Arvioijista thainkielisten oli vaikea oppia ensikielensä vuoksi kohdekielinen ääntäminen. Rakenteelliset puutteet taas olivat seurausta formaalin opetuksen puutteesta. Thainkielisten kielitaidon vahvuutena pidettiin sujuvuutta, johon liittyi aktiivisuus tuottaa puhetta. Yleiskriteerin arviot olivat yhteydessä oppijan tuotoksen ymmärrettävyyteen. Käsityksiin oppijoiden taidosta vaikuttivat myös tiedot thainkielisten elämästä Suomessa ja erityisesti naisiin liittyvät stereotyyppiset ajattelumallit.
...


Publisher
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ryISSN Search the Publication Forum
1458-3410Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51911780
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Academy of FinlandFunding program(s)
Academy Project, AoF
Additional information about funding
Artikkeli liittyy Suomen Akatemian rahoittamaan (2018−2022) Rikkinäistä suomea – aksenttien arviointi yhteiskunnallisena portinvartijana -tutkimushankkeeseenLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta
Ahola, Sari (Kotikielen seura, 2020)Artikkelissa tarkastellaan Yleisten kielitutkintojen (Yki) arvioijien (N = 44) käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Lisäksi artikkelissa kuvataan, mistä oppijoiden ensikieli tunnistetaan ... -
Da. Eto vopros! : prosodic development of Finnish students' read-aloud Russian during study in Russia
Ullakonoja, Riikka (University of Jyväskylä, 2011) -
Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista
Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Eesti Rakenduslingvistika Uhing, 2016)Tarkastelemme tässä artikkelissa Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten testiin osallistujien arvioinnin helppoudesta ja vaikeudesta. Tutkimus perustuu arvioijilta saatuihin ... -
Rimaa hipoen selviää tilanteesta : yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä kielitaidon arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (2022)The number of immigrants in Finland has more than doubled in the last 15 years. For that reason, more Finnish learners need to demonstrate their language skills in Finnish for citizenship, work, or study purposes. The ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ...