Recent Submissions

  • Yliopiston porteilla: aikuiset ja nuoret hakijat ja sisäänpäässeet 2000-luvun alun Suomessa 

    Rinne, Risto; Haltia, Nina; Nori, Hanna; Jauhiainen, Arto (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2008)
    Yliopiston porteilla on tutkimus massoittuvan koulutuksen porteilla jonottavan ja sisäänpääsystään kilpailevan joukon sosiaalisesta taustasta, elämäntilanteesta, iästä ja sukupuolesta. Se kertoo siitä, mistä lähtökohdista ...
  • Valta, uusi yliopistopolitiikka ja yliopistotyö Suomessa: Managerialistinen hallintapolitiikka yliopistolaisten kokemana 

    Rinne, Risto; Jauhiainen, Arto; Simola, Hannu; Lehto, Reeta; Jauhiainen, Annukka; Laiho, Anne (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2012)
    Yliopistot ovat muuttumassa perusteellisesti. Kun talous pohjautuu entistä vahvemmin tietoon ja osaamiseen, yliopistojen merkitys kasvaa. Tietotaloudessa yliopistoista halutaan hyötyä tehokkaammin ja niiltä edellytetään ...
  • Arvioida ja hallita: Perään katsomisesta informaatio-ohjaukseen suomalaisessa koulupolitiikassa 

    Varjo, Janne; Simola, Hannu; Rinne, Risto (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2016)
    On sanottu, että myöhäismoderni yhteiskunta on kuin juokseva mosaiikkimainen verkosto, jossa pelkkä tapahtumien hallinnan tunteen saavuttaminen edellyttää aivan uusia ja kehittyneitä menetelmiä. Uusien keinojen keskiössä ...
  • Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan 

    Karlsson, Liisa; Karimäki, Reeli (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2012)
    Lasten mukaan ottaminen toiminnan suunnitteluun on monen aikuisen innostuksen lähde. Lasten osallisuus ja toimijuus ovat ajankohtaisia aiheita, joiden sisällöistä. ja käytännön toteuttamistavoista keskustellaan. Toistaiseksi ...
  • Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä 

    Oinas, Sanna; Vainikainen, Mari-Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2024)
    Millainen on suomalaisen yläkoululaisen käsitys itsestään digitaalisena osaajana? Kuinka usein digitaalisia laitteita kouluissa 2020-luvulla oikeastaan käytetään? Miten digitalisaatio vaikuttaa oppimistuloksiin, oppimiseen ...
  • Kulttuurienvälinen osaaminen koulutuksessa ja työelämässä 

    Lasonen, Johanna; Halonen, Mia (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)
    Kirjan tavoitteena on tuoda yksi puheenvuoro laajaan keskusteluun ja tutkimukseen monikulttuurisuudesta ja kulttuurienvälisyydestä sekä avata näkökulmia näihin. Kirjan artikkelit pohjaavat erillisiin tutkimuksiin Jyväskylän ...
  • Representing the Practice of Teachers' Pedagogical Knowing 

    Husu, Jukka (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2022)
    This study consists of five international articles and an introductory background review. Its focus is on the nature and structure of teachers' pedagogical knowing. Pedagogical knowing is characterized as an active process ...
  • Koulutuksen lupaukset ja koulutususko: Kasvatussosiologian vuosikirja 2 

    Silvennoinen, Heikki; Kalalahti, Mira; Varjo, Janne (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)
    Koulutukseen liittyy lupaus sivistyksestä, hyvinvoinnista ja kilpailukyvystä. Koulutuksen lupaukset lunastetaan työmarkkinoilla. Tutkintojen vaihtoarvo mitataan palkkatasolla ja työsuhteiden laadulla. Väestön koulutususko ...
  • Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu? 

    Rinne, Risto; Haltia, Nina; Lempinen, Sonia; Kaunisto, Tuuli (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)
    Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ihmisen kouluttautumismahdollisuudet eivät riipu hänen sukupuolestaan tai sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan. Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa myös ...
  • Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen 

    Saukkonen, Sakari; Moilanen, Pentti (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)
    Kasvattajat rakentavat tulevaisuutta. Kasvatus tuottaa niin ihmisen kuin yhteiskunnan kannalta välttämättömiä tiedollisia, taidollisia ja moraalisia valmiuksia. Kasvattajien tehtävänä on huolehtia siitä, että nämä valmiudet ...
  • Lukutaito – Tie tulevaisuuteen: PISA 2018 Suomen pääraportti 

    Leino, Kaisa; Rautopuro, Juhani; Kulju, Pirjo (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)
    Lukutaito on keskeinen pohja niin opiskelulle, lukunautinnolle, yhteiskuntaan osallistumiselle kuin oman identiteetin kehittämisellekin. Hyvä lukutaito luo vakaan pohjan, joka auttaa etenemään elämän poluilla. 2000-luvulla ...
  • School and choice: An ethnography of a primary school with bilingual classes 

    Rajander, Silja (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2010)
    Based on a one-year ethnographic study of a primary school in Finland with specialised classes in Finnish and English (referred to as bilingual classes by research participants), this research traces how nationed, ethnicised, ...
  • Pellon pientareelta akateemisiin sfääreihin: opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen sotienjälkeisessä Suomessa opettajien omaelämäkertojen valossa 

    Säntti, Janne (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2007)
    Tutkimuksen aineistona ovat opettajien kirjalliset omaelämäkerrat. Vaikka osa opettajista onkin syntynyt ennen toista maailmansotaa, ulottuu tutkimuksen ajallinen kaari sotienjälkeisestä Suomesta kirjoitushetkellä vallinneeseen ...
  • Diversity – a Challenge for Educators 

    Talib, Mirja-Tytti (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2006)
    The challenge for most European countries is to educate second generation immigrants in particular in order to fulfill their parents’ dreams, but above all, to create a situation where students have hope of finding meaningful ...
  • Kouluvalintapolitiikka perusopetuksessa: suomalaiskaupunkien koulumarkkinat kansainvälisessä valossa 

    Seppänen, Piia (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2006)
    Tutkimuksessa tarkastellaan kouluvalintapolitiikan käyttöä lasten sijoittamisessa oppivelvollisuuskouluihin. Kyse on ylikansallisesta toimintapolitiikasta, jonka mukaan vanhemmat voivat hakea lapselle koulupaikkaa haluamaansa ...
  • Eksotiikkaa vai ihmisarvoa: Opettajan monikulttuurisesta kompetenssista 

    Talib, Mirja-Tytti (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2005)
    Maahanmuuttajien määrän lisääntyminen Suomessa 1990-luvulta lähtien ja samaan aikaan tapahtunut yhteiskunnallinen murros näkyvät koulun arjessa. Näiden asioiden myötä opettajan yhteiskunnallinen vastuu on lisääntynyt. ...
  • Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina 

    Atjonen, Päivi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2004)
    Tutkimuksen tehtävänä oli kuvata opettajaksi opiskelevien 1) käsityksiä opettajan työn eettisestä luonteesta, 2) näkemyksiä ohjaajan, opettajan ja kouluttajan työn eettisistä haasteista käytännössä, 3) oikeudenmukaisuutta ...
  • Koti, koulu ja kasvatus – kohtaamisia ja rajankäyntejä 

    Metso, Tuija (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2004)
    Tutkimuksessa tarkastellaan kodin ja koulun välistä vuorovaikutusta peruskoulun yläasteella. Ilmiötä lähestytään sekä koulun että kodin näkökulmista. Tutkimuksessa kysytään, millaisia merkityksiä ja toimintapaikkoja vanhemmat ...
  • Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot 

    Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ...
  • Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta 

    Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)
    Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ...

View more