University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Suomen kasvatustieteellinen seura
  • Kasvatusalan tutkimuksia
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Suomen kasvatustieteellinen seura > Kasvatusalan tutkimuksia > View Item

Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot

Thumbnail
View/Open
8.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Kasvatusalan tutkimuksia
Authors
Nevgi, Anne |
Tirri, Kirsi
Date
2003

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. Verkko-opetusta tutkittiin osana opetus-opiskelu-oppiminen prosessia (Uljens 1997, Kansanen 1999). Hyvän verkko-opettajan ominaisuuksia etsittiin tehokkaan opettajan kriteerien (Tirri 1993), opettajan pedagogisen ajattelun ja verkko-opettajatutkimuksien lähtökohdista käsin. Mielekäs oppiminen määriteltiin Jonassenin (1995) esittämien kriteerien lähtökohdista. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui vuosina 1995-1999 Helsingin yliopiston virtuaalisen avoimen yliopiston (HEVI) ja Apajan internetpalvelun verkkokurssien opiskelijoista (N= 412) ja opettajista (N = 27). Tutkimusote oli sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Opiskelijat ja opettajat arvioivat verkko-oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä kahdella väittämämittarilla, joissa käytettiin Likert-tyyppistä asteikkoa. He kuvasivat myös avoimissa vastauksissa hyvän verkko-opettajan, hyvän verkko-opiskelijan ja hyvän verkkokurssin ominaisuuksia. Verkko-oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä etsittiin eksploratiivisen faktorianalyysin keinoin. Verkko-oppimista edistäviksi tekijöiksi löydettiin seuraavat faktorit: 1) Oppimisen transfer, 2) Yhteistoiminnallisuus, 3) intentionaalisuus, 4) Opettajan palaute ja tuki, 5) Konstruktiivisuus ja 6) Yksilöllinen oppimisympäristö. Verkko-oppimista estäviksi tekijöiksi löydettiin seuraavat yhdeksän faktoria: 1) Eristyneisyys ja yksinäisyys, 2) Vaikeudet verkkoyhteyksissä, 3) Ajanhallinnan vaikeudet, 4) Verkkoyhteyksien kalleus, 5) Tietotekniikan ongelmat, 6) Verkkokeskustelun outous, 7) Henkilökohtaisen ohjauksen puute, 8) Verkko-oppimisympäristön hahmottamisen vaikeus ja 9) Opintojen liian vaativa taso. Opettajien ja opiskelijoiden välisiä eroja tutkittiin varianssianalyysillä (ANOVA). Sekä opiskelijat että opettajat arvioivat verkko-opiskelulla olevan enemmän edistäviä kuin estäviä tekijöitä. Opettajat arvioivat kaikki verkko-oppimista edistävät tekijät myönteisemmin kuin opiskelijat. Opettajat arvioivat verkko-oppimisen esteiksi yksinäisyyden ja eristyneisyyden sekä verkkokeskustelun outouden. Opettajat arvioivat myös verkko-opiskelun tekniset esteet suuremmiksi kuin opiskelijat. Opettajien ja opiskelijoiden avoimet vastaukset analysoitiin sekä deduktiivisen että induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Deduktiivisen sisällönanalyysin luokittelukategorioina olivat Harrisin (1986) esittämät tehokkaan opettajan kriteerit: asiallisuus, ystävällisyys, vuorovaikutteisuus, stimuloivuus, yksilöllisesti suuntautuneisuus ja multimedian hyödyntäminen opetuksessa. Näihin kriteereihin lisättiin verkkopedagogiset taidot. Sekä deduktiivinen että induktiivinen analyysi osoittivat, että hyvän verkko-opettajan ominaisuudet ovat hyvin samanlaiset kuin aikaisempien tutkimusten tulokset hyvän lähiopettajan ominaisuuksista. Hyvän verkko-opiskelijan ominaisuuksia olivat aktiivisuus, itsenäisyys, kurssiin sitoutuneisuus, motivoituneisuus ja uskallus kysyä ja vastata sekä taito vastaanottaa ja antaa kritiikkiä. Hyvän verkkokurssin ominaisuuksia olivat seuraavat kriteerit: selkeys, vuorovaikutteisuus, monipuolisuus, hyvä sisältö, hyvät linkit ja esteettisesti miellyttävä ulkoasu. Kahden verkko-opiskelijan narratiiviset haastattelut toivat yksilön näkökulman verkko-opiskeluun. Haastattelujen perusteella verkko-opiskelu ei vaadi tietynlaista elämäntilannetta onnistuakseen, mutta se vaatii opiskelijan omaa aktiivisuutta, riittäviä teknisiä välineitä ja lähiympäristön tukea. ...
ISBN
ISBN 978-952-7411-07-0
Keywords
verkko-opetus online teaching aikuiskoulutus adult education avoin yliopisto open university verkkopedagogiikka online pedagogy verkko-oppiminen online learning verkko-opiskelu online study oppimisympäristö learning environment tietoverkot information networks opiskelijat students oppiminen learning opettajat teachers ominaisuudet properties opetustaito teachings skills ammattitaito professional skills opetus teaching and instruction arviointi evaluation
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7411-07-0

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatusalan tutkimuksia [33]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa 

    Flinkman, Jorma (2021)
    Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ...
  • Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin 

    Juomoja, Matias (2018)
    Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ...
  • Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla 

    Oinonen, Jaana (2018)
    Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ...
  • Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen 

    Kaski, Joonas (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ...
  • Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta 

    Valtanen, Katja (2010)
    Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre