Yliopiston porteilla: aikuiset ja nuoret hakijat ja sisäänpäässeet 2000-luvun alun Suomessa
Rinne, R., Haltia, N., Nori, H., & Jauhiainen, A. (2008). Yliopiston porteilla: Aikuiset ja nuoret hakijat ja sisäänpäässeet 2000-luvun alun Suomessa. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Julkaistu sarjassa
Kasvatusalan tutkimuksiaPäivämäärä
2008Yliopiston porteilla on tutkimus massoittuvan koulutuksen porteilla jonottavan ja sisäänpääsystään kilpailevan joukon sosiaalisesta taustasta, elämäntilanteesta, iästä ja sukupuolesta. Se kertoo siitä, mistä lähtökohdista mihinkin yliopistokoulutuksen reitteihin pyritään ja päästään Suomessa 2000-luvun alussa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaiseen yliopistoon hakeutumista ja valikoitumista erilaisten karsintajärjestelmien kautta. Yliopiston kenttää leikataan auki tieteenaloittain, yliopistoyksiköittäin ja hakukohteittain. Hakijoita ja sisään päässeitten joukkoa tarkastellaan lukuisten valikoitumiseen vaikuttavien taustatekijöiden, kuten iän, sukupuolen, alueen, oman ja vanhempien sosiaaliluokan, ammatin, koulutuksen ja tulotason valossa. Keskeisenä rintamalinjana paikannetaan ”nuorten” ja ”aikuisten”yliopiston demarkaatiolinjaa.
Yliopistoihin on massoittumisesta huolimatta yhä vaikeampaa
päästä sisään. Sisäänpääsy on kuitenkin vaikeampaa yhtäällä, helpompaa toisaalla.Tässä tutkimuksessa piirtyvät kuvat yliopiston elitistisistä ja kansanomaisemmista koulutussaarekkeista, naisten ja miesten pelikentistä, nuorten ja aikuisten valikoitumisreiteistä.
Massoittuessaan yliopistolaitos on avannut porttejaan yhä suuremmille joukoille. Yliopistolaitos on kuitenkin valikoivuudessaan, ahtaudessaan ja vuolaudessaan sisäisesti lohkoutunut. Tämä tutkimus kykenee hyödyntämään laajoja tilastollisia yhdistelmäaineistoja luoden varsin kokonaisvaltaisen kuvan suomalaisen yliopistolaitoksen kentistä ja kulkureittien pullonkauloista.
Tutkimus kytkeytyy CELE:ssä (Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskuksessa) Turun yliopistossa rakennettuun akateemisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen leikkausta ja rajapintaa analysoivaan teoreettiseen ja empiiriseen tutkimukseen. Tutkimusprojektissa on jo varhaisemmin tuotettu tutkimusraportti ”Avoimen yliopiston opiskelija: kokovartalokuvasta eriytyneisiin muotokuviin" (2003). Tässä tutkimusta jatketaan kohden avoimen yliopiston väylän ideologian ja todellisuuden ristiriitaisen suhteen koulutussosiologista analyysiä. Miksi avoimen yliopiston väylä ei vedä niin kuin sen on tarkoitettu ja keitä ovat ne, jotka sen kautta lunastavat tutkinnonsuoritusoikeuden?
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISBN
978-952-7411-32-2ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-768XAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mikä meitä ohjaa? : artikkelikokoelma Jyväskylässä 5.-6.9.2005 järjestetystä korkeakoulutuksen tutkimuksen IX symposiumista
Aarrevaara, Timo; Herranen, Jatta; Korkeakoulutuksen tutkimuksen symposiumi (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006) -
Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008
Aarrevaara, Timo; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2009) -
Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu?
Rinne, Risto; Haltia, Nina; Lempinen, Sonia; Kaunisto, Tuuli (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ihmisen kouluttautumismahdollisuudet eivät riipu hänen sukupuolestaan tai sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan. Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa myös ... -
From a Limited Option to an Established Admissions Method : ideas for developing the Open University Path : Summary of the Alternative Path to University project publication
Joutsen, Heli; Kuivalainen, Tuomo; Haltia, Nina; Lahtomaa, Mervi; Patja, Päivi; Krapu, Jenni; Ellfolk, Aino-Kaisa; Kekäläinen, Ulla; Savela, Paula; Vuori, Satu (University of Jyväskylä, 2021) -
Marginaalista vakiintuneeksi valintatavaksi : ideoita avoimen väylän kehittämiseen
Joutsen, Heli; Kuivalainen, Tuomo; Haltia, Nina; Lahtomaa, Mervi; Patja, Päivi; Krapu, Jenni; Ellfolk, Aino-Kaisa; Kekäläinen, Ulla; Savela, Paula; Vuori, Satu (Jyväskylän yliopisto, 2020)Esittelemme tässä julkaisussa Toinen reitti yliopistoon -hankkeessa (2018–2021) tehtyä avoimen väylän kehittämistyötä, joka on osa korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistusta. Mukana kehittämistyössä on ollut 11 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.