Sukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan
Julkaistu sarjassa
Kasvatusalan tutkimuksiaPäivämäärä
2012Lasten mukaan ottaminen toiminnan suunnitteluun on monen aikuisen innostuksen lähde. Lasten osallisuus ja toimijuus ovat ajankohtaisia aiheita, joiden sisällöistä. ja käytännön toteuttamistavoista keskustellaan. Toistaiseksi näyttää olevan suhteellisen vähän konkreettisia työvälineitä osallisuuden ankkuroimiseen osaksi jokapäiväistä. toimintaa. Tässä teoksessa esitellään ja analysoidaan useita lapsinäkökulmaisen toiminnan tapoja. Samalla kerrotaan, miten lapsinäkökulmaista toimintaa voidaan tutkia ja millaisia tuloksia tutkimus on tuottanut. Lapsella on perustuslain suoma oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin, ja ammattilaisella puolestaan on velvollisuus ottaa huomioon lapsen näkökulma arjen toiminnassa.
Tässä teoksessa tuodaan esiin erilaisia tapoja, joilla lapsia voidaan kuulla ja joilla lapsilta saadaan tietoa heille ominaisilla tavoilla. Ennen kaikkea paneudutaan siihen, miten tätä tietoa voidaan tulkita ja käyttää työn kehittämiseen – myös lasten kanssa. Lapsialojen moderni työnkuva lähtee tutkivasta otteesta, jossa työtä kehitetään ja tapahtunutta analysoidaan. Käsillä olevan kirjan kautta hahmottuu kuva nykylapsesta muuttuvassa yhteiskunnassa. Teoksen tutkimukset osoittavat, että jo aivan pienillä lapsilla on omaa kulttuuria ja ett. he toimivat kokonaisvaltaisesti. Uudet vauvoja ja pieni. lapsia koskevat tutkimukset tuovat esiin osaavan lapsen, jolla on tehokkaita tapoja oppia. Teoksessa paneudutaan siihen, mitä 0–13-vuotiaat kertovat maailmasta toiminnallaan, eleillään, kertomuksillaan ja kuvillaan, sekä siihen, miten heidän tapansa toimia eroavat aikuisten toimintatavoista. Tutkimus avaa uusia, hämmästyttäviäkin näkökulmia, jotka voivat innostaa lapsialojen ammattilaisia ja auttaa heitä kehittämään työtään ja työyhteisöjään. Kun tiedämme lisää lasten kapasiteetista, saamme aikuisina vastuullisen tehtävän huolehtia siitä, että innokas oppiminen ja maailman valloittaminen ei tyrehtyisi liian varhain.
Kirja on tarkoitettu lapsi-, nuoriso- ja lapsuudentutkijoille, opiskelijoille sekä lasten ja nuorten kanssa työskenteleville. Sukelluksen lasten näkökulmiin voivat tehdä niin päivähoidon, koulun, nuorisotyön ja vammaistyön parissa työskentelevät kuin ihmiset sosiaali-, terveys- ja kulttuurialalla. Suuntaamme teoksemme myös eri alojen päättäjille ja kehittäjille sekä vanhemmille ja muille kiinnostuneille. Toivomme, ett. kirjamme innostaa uusiin lapsinäkökulmaisiin tutkimuksiin, tutkimusmetodien kehittämiseen sekä konkreettisten toimintatapojen löytämiseen käytännön lapsityössä ja kotona.
...
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISBN
978-952-7411-30-8ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-768XAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen varhaisen temperamentin ja sukupuolen yhteys kuusivuotiaan ystävyyssuhteiden ja sosiaalisen kompetenssin muodostumiseen vanhemman ja esikouluopettajan arvioimana
Kannel, Lassi (2021)Tutkimuksessa tutkittiin lapsen 14 kuukauden ikäisen temperamentin varautuneisuuden yhteyttä esikouluopettajan ja vanhemman arvioimaan esiopetusikäisen lapsen sosiaaliseen kompetenssiin sekä ystävyyssuhteisiin. Aiempien ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.