Valta, uusi yliopistopolitiikka ja yliopistotyö Suomessa: Managerialistinen hallintapolitiikka yliopistolaisten kokemana
Rinne, R, Jauhiainen,A, Simola, H, Lehto, R, Jauhiainen, A & Laiho, A (2012): Valta, uusi yliopistopolitiikka ja yliopistotyö Suomessa: Managerialistinen hallintapolitiikka yliopistolaisten kokemana. Kasvatusalan tutkimuksia 58. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Published in
Kasvatusalan tutkimuksiaAuthors
Date
2012Yliopistot ovat muuttumassa perusteellisesti. Kun talous pohjautuu entistä vahvemmin tietoon ja osaamiseen, yliopistojen merkitys kasvaa. Tietotaloudessa yliopistoista halutaan hyötyä tehokkaammin ja niiltä edellytetään tuloksia, mikä näkyy uudessa yliopistopolitiikassa sekä yliopistojen hallinnossa, ohjauksessa ja valtasuhteissa. Yliopistoja johdetaan liikkeenjohdosta omaksuttujen managerialististen oppien ja jatkuvan arvioinnin politiikan mukaisesti.
Miten yliopistoväki suhtautuu näihin yliopistopolitiikan viimeaikaisiin muutoksiin? Entä miten yliopistotyöntekijät kokevat managerialistisen hallintatavan vaikuttavan yliopistojen autonomiaan, akateemiseen vapauteen ja jokapäiväiseen työhön? Vaikuttavatko jatkuva arviointi ja lisääntyvä kontrolli yliopistotyön ehtoihin ja mielekkyyteen?
Valta, uusi yliopistopolitiikka ja yliopistotyö Suomessa -teoksessa vastataan näihin kysymyksiin. Teoksessa tarkastellaan laajan kyselytutkimuksen tulosten pohjalta yliopiston eri työntekijäryhmien kokemuksia ja näkemyksiä tämän päivän yliopistosta. Tulokset kertovat vallankäytön etääntymisestä, luottamuspulasta, uskottavuuskriisistä, markkinariippuvuudesta sekä ristiriitaisiksi koetuista reformeista – mutta myös akateemisen työn kokemisesta merkitykselliseksi. Teos on suunnattu alan tutkijoille, yliopistotyöntekijöille, päätöksentekijöille ja kaikille yliopistopolitiikasta kiinnostuneille.
...
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seuraISBN
978-952-7411-31-5ISSN Search the Publication Forum
2489-768XKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Hybrid Model of Academic Capitalism in Iranian Higher Education : A Complex Interplay of Neoliberal and State-Controlled Practices
Ramezani, Seyedeh Golafrooz (Springer, 2024)This study explores the unique implementation of academic capitalism (AC) in Iranian higher education Institutions (HEIs), identifying a hybrid model that blends neoliberal strategies with state-imposed ideological controls. ... -
Academics’ experiences of university-wide top-down curriculum reform in Finland
Honkimäki, Sanna; Jääskelä, Päivikki; Tynjälä, Päivi (Routledge, 2024)Current global drivers have challenged higher education and increased institution-wide top-down managed reforms, including curriculum reforms. As academics are vital in curriculum development, listening to their voices is ... -
The Chain of Control in Results-based Management in Finnish Universities
Järvenpää, Marko; Kallio, Kirsi-Mari; Kallio, Tomi; Rautiainen, Antti (Routledge, 2021)This chapter deals with the results-based management implemented in Finnish universities as a part of the neo-liberal managerial idea of a “corporate university.” Analyzing the entire chain of control – from the government ... -
Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University
Jäntti, Tommi (2017)Akateeminen maailma on käynyt läpi eräänlaista murrosaikaa. Lukuisat länsimaiset yliopistot ovat siirtyneet kohti markkinatalousajattelun mukaisia toimintamalleja, siinä missä vielä muutamia vuosikymmeniä sitten niiden ... -
Hyvät miehet 1500-luvun Suomessa
Karonen, Petri (Suomen Historiallinen Seura ja Historian Ystäväin Liitto, 2012)