Show simple item record

dc.contributor.authorMäkelä, Tiina
dc.contributor.authorKankaanranta, Marja
dc.contributor.authorYada, Takumi
dc.contributor.authorHyöky, Elma
dc.date.accessioned2024-07-11T07:21:03Z
dc.date.available2024-07-11T07:21:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationMäkelä, T., Kankaanranta, M., Yada, T., & Hyöky, E. (2024). <i>Opettajien näkemyksiä opetus-oppimisprosesseja ja hyvinvointia edistävistä oppimisympäristöistä eri koulutusasteilla</i>. Kunnallisalan kehittämissäätiö. Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisut, 121. <a href="https://kaks.fi/julkaisut/opettajien-nakemyksia-opetusoppimisprosesseja-ja-hyvinvointia-edistavista-oppimisymparistoista-eri-koulutusasteilla/" target="_blank">https://kaks.fi/julkaisut/opettajien-nakemyksia-opetusoppimisprosesseja-ja-hyvinvointia-edistavista-oppimisymparistoista-eri-koulutusasteilla/</a>
dc.identifier.isbn978-952-349-129-8
dc.identifier.otherCONVID_221041161
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96407
dc.description.abstractUudenlaisten ja perinteisten opetuksessa käytettävien menetelmien, välineiden ja tilojen vaikutuksesta sekä opettamiseen ja oppimiseen että hyvinvointiin käydään runsaasti keskustelua. Oppimisympäristöjen suunnitteluun tarvitaan tutkimustietoa siitä, millaiset psykososiaaliset, fyysiset ja virtuaaliset ympäristöt tukevat sekä opetus-oppimisprosesseja että hyvinvointia. Tässä kyselytutkimuksessa analysoitiin opettajien (n = 150) näkemyksiä oppimisympäristöille tärkeistä ominaisuuksista. Kysely pohjautui oppimisympäristön suunnittelun tueksi kehitettyyn viitekehykseen, joka koostuu seitsemästä pääkategoriasta ja yhteensä 89:stä oppimisympäristön ominaisuudesta. Strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä koostuvaan kyselyyn vastasi varhaiskasvatuksen opettajia (n = 36), luokanopettajia (n = 37) ja aineenopettajia (n = 77) seitsemästä eri oppilaitoksesta. Kaikkien koulutusasteiden opettajien vastauksissa korostui monipuolisten opetus- ja oppimismenetelmien, työkalujen, materiaalien ja tilojen tärkeys. Myös helppoa mukautuvuutta ja muunneltavuutta pidettiin tärkeänä. Kaikilla koulutusasteilla toivottiin mahdollisuuksia ja tiloja sekä yhteistyöhön että yksintyöskentelyyn. Tarvetta nähtiin meluttomille ympäristöille ja yksityisille tiloille, joissa ei olisi huomiota hajottavia tekijöitä. Avoimia oppimisympäristöjä ja läpinäkyvyyttä arvostettiin eniten varhaiskasvatuksessa, kun taas perinteisiä luokkahuoneita arvostettiin eniten yläkouluissa ja lukioissa. Toisaalta kaikilla koulutusasteilla toivottiin seiniä, joita on mahdollista avata ja sulkea helposti. Aineenopettajat pitivät ainerajat ylittävää projektioppimista ja sitä varten suunniteltuja tiloja muihin koulutusasteisiin verraten vähemmän tärkeänä. Opettajajohtoista opetusta arvostettiin enemmän peruskoulussa ja lukiossa, kun taas henkilökohtaistettu oppiminen koettiin tärkeämmäksi varhaiskasvatuksessa. Kaikilla koulutusasteilla nähtiin tärkeänä käyttää sekä perinteisiä materiaaleja, kuten paperikirjoja, että teknologisia välineitä. Tutkimuksen perusteella opettajat pitävät tärkeänä, että suunnitellaan monipuolisia oppimisympäristöjä, joissa yhteisöllisyyttä tasapainotetaan yksilöllisyydellä, mukavuutta terveydellisten seikkojen huomioimisella ja uudenaikaisuutta perinteisillä elementeillä. Kaiken keskiössä tulisi olla joustavuus ja toimivuus. On myös tärkeä huomioida eri koulutusasteiden perinteet ja vakiintuneet käytänteet: Esimerkiksi avointen oppimisympäristöjen käyttöönotto saattaa vaatia sekä luokan- että aineenopettajilta ylimääräisiä ponnisteluja. Aineenopettajat voivat puolestaan tarvita muiden koulutusasteiden opettajiin verraten enemmän tukea ainerajat ylittävän projektioppimisen toteuttamisessa.fi
dc.format.extent189
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKunnallisalan kehittämissäätiö
dc.relation.ispartofseriesKunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisut
dc.relation.urihttps://kaks.fi/julkaisut/opettajien-nakemyksia-opetusoppimisprosesseja-ja-hyvinvointia-edistavista-oppimisymparistoista-eri-koulutusasteilla/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherexpence
dc.subject.othermanagement
dc.subject.otherhealth center
dc.titleOpettajien näkemyksiä opetus-oppimisprosesseja ja hyvinvointia edistävistä oppimisympäristöistä eri koulutusasteilla
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407115233
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1235-6956
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Pole-Kuntatieto Oy ja kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysooppimisprosessi
dc.subject.ysoopetustilat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetustyö
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5103
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2168
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6333
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3999
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p386
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10631
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4918
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4071
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28618
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p282
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationInnovatiiviset oppimisympäristöt (Innovative Learning Environments), Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto
dc.type.okmD4


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright