Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol- kyselynä, jonka kysymykset olivat avoimia laadulliselle tutkimukselle tyypillisesti. Tutkimukseen osallistui 16 varhaiskasvatuksen opettajaa ympäri Suomen. Tutkimuksemme käsitteli maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemista varhaiskasvatuksen arjessa. Käytimme aineistomme analysoinnissa induktiivisen päättelyn logiikkaa ja teemoittelu toimi aineiston analyysimenetelmänä.
Vastauksissa kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemista kohtaan vaihtelivat. Aineistosta esiin nousseita tukikeinoja oman äidinkielen tukemiseen olivat huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, erilaisten tukimateriaalien käyttö, arkisten tilanteiden hyödyntäminen päiväkodin arjessa, kannustava ilmapiiri sekä vuorovaikutus ja leikki saman kielisten lasten välillä. Tukemisella nähtiin olevan merkittävä hyöty muunmuassa leikin ylläpitämisessä, toisen kielen oppimisessa sekä lapsen tunne- ja
ajattelun kielen kehittymisessä. Lisäksi tukeminen nähtiin suurena tekijänä lapsen identiteetin kehittymisessä. Siitä huolimatta koettiin, että kaikissa ryhmissä
ammattitaito ja resurssit eivät riittäneet toteuttamaan maahanmuuttajalasten
oman äidinkielen tukemista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
Kujamäki, Marjaana (2022)Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön tunteet ja kasvatusvuorovaikutus lasten kanssa
Hyvärinen, Saija; Rautjoki, Riikka (2024)Määrällisen tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää kasvattajien myönteisiä ja kielteisiä tunteita sekä myönteistä ja kielteistä suhtautumista lapsiryhmään. Tutkimuksessamme kuvaamme myös, kuinka myönteisiksi ja ... -
Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Koprinen, Elina; Rantanen, Jenna (2023)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla ... -
Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
Antila, Sari (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ... -
Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä
Komulainen, Vilma; Perokorpi, Inka; Mustonen, Sanna; Eskelä-Haapanen, Sirpa (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia roolistaan maahanmuuttotaustaisten äitien kotouttamisprosessissa sekä toimista, joilla heidän nähdäkseen on vaikutusta onnistuneeseen kotoutumiseen. Aineisto kerättiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.