University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa

Thumbnail
View/Open
266.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hosionaho, Katariina |
Pienimäki, Petra
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol- kyselynä, jonka kysymykset olivat avoimia laadulliselle tutkimukselle tyypillisesti. Tutkimukseen osallistui 16 varhaiskasvatuksen opettajaa ympäri Suomen. Tutkimuksemme käsitteli maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemista varhaiskasvatuksen arjessa. Käytimme aineistomme analysoinnissa induktiivisen päättelyn logiikkaa ja teemoittelu toimi aineiston analyysimenetelmänä. Vastauksissa kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemista kohtaan vaihtelivat. Aineistosta esiin nousseita tukikeinoja oman äidinkielen tukemiseen olivat huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, erilaisten tukimateriaalien käyttö, arkisten tilanteiden hyödyntäminen päiväkodin arjessa, kannustava ilmapiiri sekä vuorovaikutus ja leikki saman kielisten lasten välillä. Tukemisella nähtiin olevan merkittävä hyöty muunmuassa leikin ylläpitämisessä, toisen kielen oppimisessa sekä lapsen tunne- ja ajattelun kielen kehittymisessä. Lisäksi tukeminen nähtiin suurena tekijänä lapsen identiteetin kehittymisessä. Siitä huolimatta koettiin, että kaikissa ryhmissä ammattitaito ja resurssit eivät riittäneet toteuttamaan maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemista. ...
Keywords
maahanmuuttajalapsi kielitietoinen opetus ja kasvatus varhaiskasvatus maahanmuuttajat päiväkodit äidinkieli monikielisyys kaksikielisyys monikulttuurisuus varhaiskasvatuksen opettajat lapset (ikäryhmät) kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202109154877

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4011]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Preparing pre-service teachers for inclusive pedagogy in multilingual and multicultural settings 

    Aalto, Eija; Mustonen, Sanna (University of Edinburgh; Jyväskylän yliopisto; Turun yliopisto; Stockholm University, 2022)
  • Language Reserve. Now! Follow-up on Pyykkö’s Report Multilingualism into a strength (2017) : Summary in English 

    Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2021)
  • Kielitietoiset käytänteet tukemassa maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden kiinnittymistä ammatilliseen koulutukseen 

    Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)
    Tässä artikkelissa tarkastellaan pedagogisia käytänteitä, jotka tukevat kiinnittymistä sekä kielen ja sisältöjen rinnakkaista oppimista ammatillisessa koulutuksessa. Tiimietnografinen haastattelu- ja havainnointiaineisto ...
  • "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta 

    Laitalainen, Sari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
  • "Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta 

    Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)
    Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre