Videopelit oppimisen tukena : opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijoiden näkemyksiä videopelien merkityksestä kouluopetuksessa. Tarkastelun kohteena oli videopelien rooli kouluopetuksessa, peleistä opittavat asiat sekä keinot pelien opetuskäyttöön ja pelien opetuskäytössä koetut haasteet.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla opettajia ja videopelien opetuskäyttöön perehtyneitä asiantuntijoita (N = 4). Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineiston analyysi suoritettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat ja peliavusteisen opetuksen asiantuntijat kokivat videopelit merkitykselliseksi kouluopetuksessa. Videopelien koettiin tarjoavan monipuolisia hyötyjä oppimiselle, kuten esimerkiksi oppimismotivaation lisääntymistä ja kielen oppimista. Tutkittavat esittivät myös keinoja videopelien opetuskäyttöön sekä toivat esille pelien opetuskäyttöön liittyviä haasteita.
Tutkimuksen tulokset liittyen videopeleistä opittaviin asioihin ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa. Sen sijaan tutkimuksessa havaittuja opettajien videopelien opetuskäyttöä kohtaan koettuja asenteita ja videopelillisen opetuksen haasteita ei ole juurikaan tutkittu suomalaisen koulutusjärjestelmän kontekstissa. Tutkimus tarjoaa lähtökohtia jatkotutkimukselle liittyen kasvatusalan ammattilaisten asenteisiin ja näkemyksiin videopelien opetuskäyttöä ja siinä esiintyviä haasteita kohtaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Salminen, Teppo (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. ... -
Kuuntelen – Puhun – Luen – menetelmästä digitaalinen oppimiskokonaisuus ViLLE-oppimisympäristöön asiantuntijoiden yhteistyönä
Kovanen, Ari (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa asiantuntijaryhmän yhteistyönä erityisopetuksen tarpeisiin digitaalinen oppimiskokonaisuus Kuuntelen – Puhun – Luen menetelmästä (KPL) hyödyntäen Turun yliopiston kehittämää ... -
Opettajien käsityksiä viihdepelaamisen vaikutuksista lapsiin ja nuoriin
Porrassalmi, Arttu-Oskari (2016)Porrassalmi Arttu-Oskari. 2016. Opettajien käsityksiä viihdepelaamisen vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 60 sivua. Tutkimuksen ... -
Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
Uusi-Kartano, Kosti (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden ... -
Pelillistäminen oppimisen ja opetuksen tukena : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Hänninen, Sauli (2023)Pelillistäminen on viime vuosikymmenyksen aikana suosioon noussut ilmiö, jota on käytetty monissa eri tarkoituksissa, kuten liiketoiminnassa, kaupankäynnissä, terveydenhuollossa ja opetuksessa. Pelillistäminen nähdään usein ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.