University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa

Thumbnail
View/Open
541.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Yli-Kojola, Kaisa
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuutta yläkoulussa opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen keskiössä ovat opettajien näkemykset tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuudesta ja lisäksi tarkoituksena on selvittää, millaisia keinoja opettajat kertovat käyttävänsä tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuuden edistämiseksi opetuksessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kolme erityisopettajaa ja neljä aineenopettajaa samasta yläkoulusta. Aineistonkeruu toteutettiin yksilöhaastatteluilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on yhdessä toimimista, oppilaiden toimijuutta sekä oppilaiden vastuun ottamista opiskelusta. Osallisuutta edistävinä keinoina opettajat toivat esiin oppilaiden yksilöllisyyden huomioimisen, vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamisen ja ammatillisen yhteistyön. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuuden edistäminen edellyttää yhteistyötä ja erityisopettajien resurssin hyödyntämistä samanaikaisopetuksessa. Työyhteisöissä on tärkeää keskustella ja varmistaa opettajien ymmärrys osallisuudesta ja siitä mitä se voi tarkoittaa tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla. ...
Keywords
tukea tarvitsevat oppilaat osallisuuden edistäminen inkluusio yläkoulu edistäminen erityisopettajat aineenopettajat osallisuus oppilaat erityinen tuki
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810084363

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luokanopettajien kokemuksia erityisen ja tehostetun tuen oppilaiden osallisuudesta ja sen tukemisesta isossa yleisopetuksen ryhmässä 

    Maunula, Meri (2023)
    Inkluusion tarkoitus on poistaa oppimisen esteiden lisäksi myös osallisuuden esteitä. Osallisuus jää kuitenkin usein oppimisen varjoon, eikä sen tärkeyttä aina ymmärretä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää isoja ...
  • Erityisopetusta etänä : erityisopettajien näkemyksiä tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämisestä ja osallisuuden toteuttamisesta etäopetuksessa. 

    Vilén, Tiina; Nissinen, Aleksi (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä etäopetukseen siirtymisellä keväällä 2020 oli tukea tarvitsevien oppilaiden opetuksen järjestämiselle ja osallisuuden toteuttamiselle erityisopettajien ...
  • "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta 

    Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)
    Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ...
  • Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemuksia joukkoon kuulumisen tunteesta kahdessa erilaisessa koulukontekstissa 

    Laine, Eija (2016)
    Laine, Eija. 2016. Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kokemuksia joukkoon kuulumisen tunteesta kahdessa erilaisessa koulukontekstissa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ...
  • Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista 

    Wikström, Miia (2015)
    Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre