Opettajien näkemyksiä opetus-oppimisprosesseja ja hyvinvointia edistävistä oppimisympäristöistä eri koulutusasteilla

Abstract
Uudenlaisten ja perinteisten opetuksessa käytettävien menetelmien, välineiden ja tilojen vaikutuksesta sekä opettamiseen ja oppimiseen että hyvinvointiin käydään runsaasti keskustelua. Oppimisympäristöjen suunnitteluun tarvitaan tutkimustietoa siitä, millaiset psykososiaaliset, fyysiset ja virtuaaliset ympäristöt tukevat sekä opetus-oppimisprosesseja että hyvinvointia. Tässä kyselytutkimuksessa analysoitiin opettajien (n = 150) näkemyksiä oppimisympäristöille tärkeistä ominaisuuksista. Kysely pohjautui oppimisympäristön suunnittelun tueksi kehitettyyn viitekehykseen, joka koostuu seitsemästä pääkategoriasta ja yhteensä 89:stä oppimisympäristön ominaisuudesta. Strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä koostuvaan kyselyyn vastasi varhaiskasvatuksen opettajia (n = 36), luokanopettajia (n = 37) ja aineenopettajia (n = 77) seitsemästä eri oppilaitoksesta. Kaikkien koulutusasteiden opettajien vastauksissa korostui monipuolisten opetus- ja oppimismenetelmien, työkalujen, materiaalien ja tilojen tärkeys. Myös helppoa mukautuvuutta ja muunneltavuutta pidettiin tärkeänä. Kaikilla koulutusasteilla toivottiin mahdollisuuksia ja tiloja sekä yhteistyöhön että yksintyöskentelyyn. Tarvetta nähtiin meluttomille ympäristöille ja yksityisille tiloille, joissa ei olisi huomiota hajottavia tekijöitä. Avoimia oppimisympäristöjä ja läpinäkyvyyttä arvostettiin eniten varhaiskasvatuksessa, kun taas perinteisiä luokkahuoneita arvostettiin eniten yläkouluissa ja lukioissa. Toisaalta kaikilla koulutusasteilla toivottiin seiniä, joita on mahdollista avata ja sulkea helposti. Aineenopettajat pitivät ainerajat ylittävää projektioppimista ja sitä varten suunniteltuja tiloja muihin koulutusasteisiin verraten vähemmän tärkeänä. Opettajajohtoista opetusta arvostettiin enemmän peruskoulussa ja lukiossa, kun taas henkilökohtaistettu oppiminen koettiin tärkeämmäksi varhaiskasvatuksessa. Kaikilla koulutusasteilla nähtiin tärkeänä käyttää sekä perinteisiä materiaaleja, kuten paperikirjoja, että teknologisia välineitä. Tutkimuksen perusteella opettajat pitävät tärkeänä, että suunnitellaan monipuolisia oppimisympäristöjä, joissa yhteisöllisyyttä tasapainotetaan yksilöllisyydellä, mukavuutta terveydellisten seikkojen huomioimisella ja uudenaikaisuutta perinteisillä elementeillä. Kaiken keskiössä tulisi olla joustavuus ja toimivuus. On myös tärkeä huomioida eri koulutusasteiden perinteet ja vakiintuneet käytänteet: Esimerkiksi avointen oppimisympäristöjen käyttöönotto saattaa vaatia sekä luokan- että aineenopettajilta ylimääräisiä ponnisteluja. Aineenopettajat voivat puolestaan tarvita muiden koulutusasteiden opettajiin verraten enemmän tukea ainerajat ylittävän projektioppimisen toteuttamisessa.
Main Authors
Format
Report
Published
2024
Series
Subjects
ISBN
978-952-349-129-8
Publication in research information system
Publisher
Kunnallisalan kehittämissäätiö
Original source
https://kaks.fi/julkaisut/opettajien-nakemyksia-opetusoppimisprosesseja-ja-hyvinvointia-edistavista-oppimisymparistoista-eri-koulutusasteilla/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407115233Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1235-6956
Language
Finnish
Published in
Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimusjulkaisut
Citation
License
In CopyrightOpen Access
Additional information about funding
Innovatiiviset oppimisympäristöt (Innovative Learning Environments), Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto
Copyright© Pole-Kuntatieto Oy ja kirjoittajat

Share