University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä

Thumbnail
View/Open
604.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Virkki, Antti
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja mahdollisuuksia aineenopettajat tunnistavat inkluusiolle ja yksilöllisyydelle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa noudatettiin ongelmalähtöisen sisällönanalyysin kautta abduktiivista päättelyä. Tutkimusaineisto kerättiin puhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2022 viideltä suomalaisen peruskoulun aineenopettajalta. Opettajien työkokemus opettajina oli maksimissaan viisi vuotta. Vaikka opettajien asennetta inkluusiota sekä sen toteutusta kohtaan on tutkittu melko paljon, on induktiovaiheen aineenopettajia koskeva tutkimus ollut vähäistä. Tässä tutkimuksessa selvisi, että moni opettaja näki inkluusion ihmisoikeudellisen ja tasa-arvon asiana, jossa jokaiselle oppilaalle annetaan yhtäläinen oikeus olla osallinen. Yksilöllisyys nähtiin positiivisena tekijänä, jossa korostuivat oppilaiden erilaiset taustat ja persoonallisuus sekä opettajan oppilaantuntemus. Mahdollisuuksina nähtiin esimerkiksi yhteistyön merkitys ja onnistumisen kokemukset. Inkluusion ja yksilöllisyyden koettiin tuovan myös paljon haasteita käytännön tasolla. Koulun pohjatessa yhä enemmän inklusiivisempaan ja yksilöllisempään suuntaan, on tärkeää tutkia opettajien näkemyksiä inkluusiosta ja yksilöllisyydestä sekä samaan aikaan resursoida vahvasti koulutusjärjestelmän kehittämiseen, opettajankoulutukseen sekä myös opettajien induktiovaiheen perehdytykseen ja mentorointiin. ...
Keywords
induktiovaihe käsitykset yksilöllisyys inkluusio opettajankoulutus aineenopettajat erityisopetus opettajat opettajuus opetus ammatillinen kehitys oppilaat koulut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212085485

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education 

    Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021)
  • Käsitätkö? : luokanopettajien ja aineenopettajien toistensa työhön ja opettajuuteen liittyviä käsityksiä 

    Jylhä, Krista; Taavitsainen, Heikki (2002)
  • Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa 

    Kuitunen, Iris (2022)
    Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...
  • Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön 

    Tuomioja, Petri (2014)
    Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ...
  • Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä 

    Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre