Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella
olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden
yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja mahdollisuuksia
aineenopettajat tunnistavat inkluusiolle ja yksilöllisyydelle. Tutkimus
toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa noudatettiin ongelmalähtöisen
sisällönanalyysin kautta abduktiivista päättelyä. Tutkimusaineisto kerättiin
puhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2022 viideltä suomalaisen
peruskoulun aineenopettajalta. Opettajien työkokemus opettajina oli
maksimissaan viisi vuotta.
Vaikka opettajien asennetta inkluusiota sekä sen toteutusta kohtaan on
tutkittu melko paljon, on induktiovaiheen aineenopettajia koskeva tutkimus
ollut vähäistä. Tässä tutkimuksessa selvisi, että moni opettaja näki inkluusion
ihmisoikeudellisen ja tasa-arvon asiana, jossa jokaiselle oppilaalle annetaan
yhtäläinen oikeus olla osallinen. Yksilöllisyys nähtiin positiivisena tekijänä, jossa
korostuivat oppilaiden erilaiset taustat ja persoonallisuus sekä opettajan
oppilaantuntemus. Mahdollisuuksina nähtiin esimerkiksi yhteistyön merkitys ja
onnistumisen kokemukset. Inkluusion ja yksilöllisyyden koettiin tuovan myös
paljon haasteita käytännön tasolla.
Koulun pohjatessa yhä enemmän inklusiivisempaan ja yksilöllisempään
suuntaan, on tärkeää tutkia opettajien näkemyksiä inkluusiosta ja
yksilöllisyydestä sekä samaan aikaan resursoida vahvasti koulutusjärjestelmän
kehittämiseen, opettajankoulutukseen sekä myös opettajien induktiovaiheen
perehdytykseen ja mentorointiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Käsitätkö? : luokanopettajien ja aineenopettajien toistensa työhön ja opettajuuteen liittyviä käsityksiä
Jylhä, Krista; Taavitsainen, Heikki (2002) -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Tuomioja, Petri (2014)Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ... -
Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä
Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.