"Tässäpä tulee sitten aivan käsittämätön tuote" : kaupallisessa yhteistyössä toteutettu blogikirjoitus tekstilajina
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee kaupallisessa yhteistyössä toteutettujen kosmetiikka-aiheisten lifestyleblogitekstien tekstilajia niiden rakenteen ja viestinnällisen päämäärän näkökulmasta. Kaupalliset yhteistyöt ovat yleinen sosiaalisessa mediassa julkaistava sisältötyyppi, ja henkilökohtaista elämäänsä jakavien sisällöntuottajien markkinointi koetaan autenttisena ja helposti lähestyttävänä. Kaupallinen blogiteksti on sekä blogin että mainoksen alagenre.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii tekstilajitutkimus ja menetelmänä siihen pohjautuva jaksoanalyysi. Sillä pyritään muodostamaan käsitys tekstilajista poimimalla siitä jaksoja ja selittämään niiden funktioita ja konkreettisia toteutustapoja sisällön sekä kielellisten vihjeiden avulla. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Mitkä ovat kaupallisessa yhteistyössä toteutetun blogitekstin viestinnälliset funktiot? 2. Miten kielelliset piirteet ja tekstien kokonaisrakenne toteuttavat näitä funktioita? ja 3. Mitä yhtäläisyyksiä ja eroja on kaupallisessa yhteistyössä toteutetulla blogitekstillä ja perinteisellä mainoksella?
Aineisto koostuu 10 eri tunnetun ja kokeneen bloggaajan kirjoittamasta blogitekstistä vuosilta 2018–2023, jotka on kerätty syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana. Tutkimusmenetelmä keskittyy lähinnä blogien kirjoitettuun tekstiin, vaikka blogiteksteissä yhdistelläänkin tekstiä ja kuvia.
Analyysin perusteella kaupallinen blogiteksti käsittää kuusi jaksoa: blogitekstin perusominaisuudet, kaupallisuuden maininta, taustoitus, tuotteen esittely, hyväksyntä ja yhteenveto. Merkittävimmät viestinnälliset funktiot ovat markkinointi, tiedon antaminen ja omien näkemysten jakaminen. Rakenteeltaan kaupallinen blogiteksti on melko vakaa, mutta tekstien välillä on vaihtelua, ja rakenneosien limittymistä esiintyy paljon. Perinteiseen mainokseen verrattuna blogiteksteissä korostuu erityisesti bloggaajan omaäänisyys.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oatlyn Maitomyyttien interpersoonaisia merkityksiä
Vääräsmäki, Johanna (2021)Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaista vuorovaikutusta internetpohjaisessa mainoksessa rakentuu mainoksen tekijän ja vastaanottajan välille. Tutkimusaihetta lähestytään aineistolähtöisestä ja laadullisesta näkökulmasta. ... -
"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
Iso-Koivisto, Elsi (2022)Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on ... -
“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
Pesonen, Reetta; Carpén, Helmi (2021)Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. ... -
Rukoilin suklaakakkujen jumalia : ruokablogikirjoitus narratiivisena tekstilajina
Hämäläinen, Heli (2017)Ruokablogikirjoitus on suosittu tekstilaji, jota luetaan ja kirjoitetaan paljon. Ruoasta on kirjoitettu kautta aikain, mutta uusmedia on muuttanut kirjoittajien asemaa siten, että kuka vain voi olla julkaisija. Ruokablogikirjoitus ... -
Reflektio tekstilajina
Niiranen, Tuomo (2022)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen reflektio on tekstilajina. Reflektiota lähestytään näin ollen tekstinä tekstilajintutkimuksen keinoin. Reflektio on perinteisesti käsitetty toiminnaksi, joten tutkimus tuo ...