“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. Aihe on erittäin ajankohtainen ja puhututtaa myös kaupallisen alan julkisessa keskustelussa.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä eri tavoin podcastien kaupallisia yhteistöitä voidaan toteuttaa ja voidaanko niiden nähdä kytkeytyvän podcastin tai jakson teemaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia ominaispiirteitä kaupallisilla yhteistöillä on. Tutkimus taustoittaa suomalaista podcast-kenttää ja toteutustapoja peilataan markkinointiviestinnän keskeisiin käsitteisiin, kuten natiivimainonta, vaikuttajamarkkinointi ja sponsoroitu sisältö. Tunnistetut ominaispiirteet kytketään viestinnästä tuttuihin tehokeinoihin tarinankerronnasta suositteluun.
Suomalaisista podcasteista syksyllä 2020 kerätty aineisto koostuu 30 podcast-jaksosta, joiden kaupalliset yhteistyöosiot käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Aineistosta tunnistettiin ja luokiteltiin neljä erilaista kaupallisen yhteistyön toteutustapaa ja viisi ominaispiirrettä. Tulokset osoittavat, että podcast on monipuolinen media-alusta, joka tarjoaa erilaisia kaupallisia mahdollisuuksia sekä podcastin tekijöille että niiden mainostilaa hyödyntäville organisaatioille. Tutkimus antaa hyvän läpileikkauksen suomalaisen podcast-kentän kaupallisuudesta ja tarjoaa työkaluja podcastien hyödyntämiseen viestinnän ammattilaisille.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23979]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
Kontinen, Essi (2022)Vaikuttajamarkkinoinnin rooli on kasvanut viime vuosina huomattavasti ja kuluttajat seuraavat erilaisia vaikuttajia sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajien uskottavuus on kuitenkin tärkeässä roolissa, kun tarkastellaan ... -
Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
Pyykkö, Eveliina (2022)Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Elektroninen suosittelumarkkinointi blogeissa : viestijän ja viestin sisällön vaikutukset eWOM-viestinnän uskottavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen
Ranta, Emma (2015)Blogien lukeminen ja sen myötä markkinointi blogeissa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Blogit tarjoavat mahdollisuuden jakaa reaaliajassa multimediasisältöjä tuhansille blogin aiheesta kiinnostuneille lukijoille. ... -
The development and management of interpersonal trust in a business network in health, exercise, and wellbeing markets
Hakanen, Mila (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to explore the development, management and measurement of interpersonal trust in the context of a business network. More specifically, the focus is building and managing trust in the ...