Oatlyn Maitomyyttien interpersoonaisia merkityksiä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, millaista vuorovaikutusta internetpohjaisessa mainoksessa rakentuu mainoksen tekijän ja vastaanottajan välille. Tutkimusaihetta lähestytään aineistolähtöisestä ja laadullisesta näkökulmasta. Tarkastelun kohteena on paperisena kirjasena ja internetissä julkaistu Oatlyn Maitomyytit-teksti, jonka tavoitteena on herättää keskustelua maitoon liittyvistä kulttuurisista uskomuksista. Analyysi pohjautuu suhtautumisen teoriaan, ja siihen kuuluvaan sitoutumisen viitekehykseen. Tarkastelun kohteena ovat hypertekstuaalisten elementtien interaktiiviset ominaisuudet, kielen suhtautumista ilmentävät piirteet sekä tekstilajin kautta hahmottuva moniäänisyys. Tämän tutkimuksen mukaan internetpohjaisen mainonnan dialogia tuotetaan interaktiivisten lähdeviitteiden avulla. Dialogia kaventavina ominaisuuksina havaittiin tekstin alalukujen ja sosiaalisen median hyperlinkkien pelillisyys ja tekijän korostunut rooli tekstiin kirjoittuvan tekijän ja lukijan vuorovaikutuksessa. Dialogia laajentavaa kieltä havaittiin esiintyvän sellaisella konseptuaalisella tasolla, jossa hyväksytään tekijän tarjoama ideologia. Tutkimus lisää ymmärrystä digitaalisen mainonnan vuorovaikutuksesta ja voi auttaa kehittämään kriittisen lukutaidon opetusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttodiskurssit eduskuntapuolueiden vuoden 2015 vaalimateriaaleissa
Herneaho, Irina (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten maahanmuuttoa käsitellään kevään 2015 eduskuntavaalimateriaaleissa. Teema on politiikassa erityisen ajankohtainen, sillä historiallisen synkkä pakolaistilanne on ajanut ihmisiä ... -
"Kokeile, ja kerro mitä tykkäsit!" : Valio Oy yrityksen vuorovaikutuksen rakentuminen Instagram-julkaisuissa
Seppälä, Liina (2021)Tutkimuksessani selvitän, mitä vuorovaikutussuhteita Valio Oy:n Instagram-julkaisuissa rakentuu, sekä miten vuorovaikutussuhteet toteutuvat rakenteellisesti ja kielellisesti. Tutkimukseni lähtökohtana on näkemys kielestä ... -
Tuotantoeläinten hyvinvoinnin rakentuminen lihanjalostajien vastuullisuusviestinnässä
Tuomela, Pauliina (2017)Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten lihanjalostajat kuvaavat tuotantoeläinten hyvinvointia kuluttajille suunnattujen verkkosivujensa vastuullisuusviestinnässä. Aihe on tärkeä, koska lihanjalostajien kuvaukset ... -
Direktiivien muotoilu ja genrehybridin päämäärät sitä selittävänä tekijänä Johtajankansion Johdannon ydinjaksossa
Suomela, Sanna (2021)Kielentutkimuksessa ohjailevaa vuorovaikutusta on aiemmin tutkittu niin suullisista kuin kirjoitetuistakin teksteistä erilaisissa ammatillisissa, arjen ja vapaa-ajan konteksteissa (esim. Salo 2017; Honkanen 2012; Lauranto ... -
Kuntoilualan Instagram-yritystilien vuorovaikutusroolit ja kielellinen vaikuttaminen
Juntti, Liina (2023)Tutkimukseni aiheena on kuntoilualan yritysten vuorovaikutus ja sen avulla vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median myötä kuntoilualan suosio kasvoi ja tuli osaksi ihmisten arkea. Erityisesti kirjoitetussa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.