University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji

Thumbnail
View/Open
470.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Iso-Koivisto, Elsi
Date
2022
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on luoda kuvaa Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaalista ja siten rakennekeskeisen määritelmän kautta perustella se omaksi tekstilajikseen. Tutkimuksen teoriataustana toimivat systeemis-funktionaalinen kieliteoria, tekstintutkimus sekä rakennepotentiaaliteoria. Tutkimus-kysymykset ovat: Mitä pakollisia ja valinnaisia jaksoja Instagramissa toteutetussa kaupallisessa yhteistyössä on? Minkälainen on rakennejaksojen järjestäytyneisyys ja toistuvuus? Millainen on Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tekstilaji rakenteen näkökulmasta? Tutkimuksen aineistona on 25 Instagramissa toteutettua kaupalliseksi yhteistyöksi määriteltyä julkaisua, joiden tuotekategoria on kosmetiikka. Julkaisut on tehty vuosien 2021–2022 aikana ja aineisto on kerätty tammi-helmikuussa 2022. Aineiston analyysimetodina on teoriaohjaava laadullinen tutkimus. Aineiston julkaisut on analyysissa rakennepotentiaaliteorian mukaisesti jaoteltu pakollisiin ja valinnaisiin rakennejaksoihin. Analyysin lopputuloksena Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tekstilajin pakolliseksi rakennejaksoksi osoittautui kaupallisen yhteistyön maininta. Yleisimmät valinnaiset jaksot olivat seuraavat: tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteen tarpeen pohjustus, suosittelu, tuotteesta pitäminen, tuotteen testaus ja positiivinen kokemus. Rakennejaksojen esiintyvyyden pohjalta selvisi, että Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tulee sisältää kaupallisen yhteistyön maininta -jakson lisäksi jokin seuraavista tuotteeseen viittaavista rakennejaksoista; tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteesta pitäminen tai positiivinen kokemus. Aineiston julkaisujen rakenteen yhtenevyys kielii tekstilajin jonkinasteisesta vakiintuneisuudesta ja siksi tämän tutkimuksen tulosten perusteella Instagramissa toteutetut kaupalliset yhteistyöt muodostavat oman tekstilajinsa. Tutkimus valottaa sosiaalisen median mahdollistamia uudenlaisia markkinoinnin tapoja ja laajentaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta tekstilaji- ja rakennetutkimuksen kentälle. ...
Keywords
kaupallinen yhteistyö rakennepotentiaali genret sosiaalinen media Instagram tekstintutkimus vaikuttajamarkkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122669

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4614]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • “Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa 

    Pesonen, Reetta; Carpén, Helmi (2021)
    Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. ...
  • The impact of influencer credibility on purchase intention in the endorsement of sustainable products 

    Kiss, Réka (2021)
    Influencer marketing has been on the rise in recent years, and most brands have collaborated with social media influencers. Hence, scholars have studied the topic focusing on the effects of influencer credibility on brand ...
  • Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin 

    Julkunen, Juulia (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ...
  • Kirja-arvostelut alustataloudessa : esimerkkinä käyttäjälähtöiset arvostelut Instagramissa 

    Jaakkola, Maarit; Räisä, Tiina (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2021)
    Kulttuurituotteita eivät sosiaalisen median aikakaudella enää arvostele julkisesti vain perinteisen median ammattikriitikot, vaan myös tavalliset ihmiset osallistuvat teosten julkiseen arvottamiseen erilaisilla digitaalisilla ...
  • Journalistisiin sisältöihin kohdistuvan palautteen antaminen Yle Kioskin Instagramissa 

    Karttunen, Camilla; Jolkkonen, Anni (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan Yle Kioskin Instagramissa toimivan uutistilin (@ylekioski) saamaa palautetta ja sen sisältämää journalismikritiikkiä. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millaista palautetta Instagram-tilin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre