Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVäisänen, Netta
dc.date.accessioned2024-06-04T05:38:58Z
dc.date.available2024-06-04T05:38:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95467
dc.description.abstractTämä kandidaatintutkielma käsittelee kaupallisessa yhteistyössä toteutettujen kosmetiikka-aiheisten lifestyleblogitekstien tekstilajia niiden rakenteen ja viestinnällisen päämäärän näkökulmasta. Kaupalliset yhteistyöt ovat yleinen sosiaalisessa mediassa julkaistava sisältötyyppi, ja henkilökohtaista elämäänsä jakavien sisällöntuottajien markkinointi koetaan autenttisena ja helposti lähestyttävänä. Kaupallinen blogiteksti on sekä blogin että mainoksen alagenre. Teoreettisena viitekehyksenä toimii tekstilajitutkimus ja menetelmänä siihen pohjautuva jaksoanalyysi. Sillä pyritään muodostamaan käsitys tekstilajista poimimalla siitä jaksoja ja selittämään niiden funktioita ja konkreettisia toteutustapoja sisällön sekä kielellisten vihjeiden avulla. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Mitkä ovat kaupallisessa yhteistyössä toteutetun blogitekstin viestinnälliset funktiot? 2. Miten kielelliset piirteet ja tekstien kokonaisrakenne toteuttavat näitä funktioita? ja 3. Mitä yhtäläisyyksiä ja eroja on kaupallisessa yhteistyössä toteutetulla blogitekstillä ja perinteisellä mainoksella? Aineisto koostuu 10 eri tunnetun ja kokeneen bloggaajan kirjoittamasta blogitekstistä vuosilta 2018–2023, jotka on kerätty syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana. Tutkimusmenetelmä keskittyy lähinnä blogien kirjoitettuun tekstiin, vaikka blogiteksteissä yhdistelläänkin tekstiä ja kuvia. Analyysin perusteella kaupallinen blogiteksti käsittää kuusi jaksoa: blogitekstin perusominaisuudet, kaupallisuuden maininta, taustoitus, tuotteen esittely, hyväksyntä ja yhteenveto. Merkittävimmät viestinnälliset funktiot ovat markkinointi, tiedon antaminen ja omien näkemysten jakaminen. Rakenteeltaan kaupallinen blogiteksti on melko vakaa, mutta tekstien välillä on vaihtelua, ja rakenneosien limittymistä esiintyy paljon. Perinteiseen mainokseen verrattuna blogiteksteissä korostuu erityisesti bloggaajan omaäänisyys.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.otherkaupallinen yhteistyö
dc.title"Tässäpä tulee sitten aivan käsittämätön tuote" : kaupallisessa yhteistyössä toteutettu blogikirjoitus tekstilajina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406044230
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysokosmeettiset tuotteet
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysotekstintutkimus
dc.subject.ysomainokset
dc.subject.ysososiaalinen media


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot