Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKalaja, Paula
dc.contributor.authorAlanen, Riikka
dc.contributor.authorDufva, Hannele
dc.contributor.authorPalviainen, Åsa
dc.contributor.editorLehtinen, Esa
dc.contributor.editorAaltonen, Sirkku
dc.contributor.editorKoskela, Merja
dc.contributor.editorNevasaari, Elina
dc.contributor.editorSkog-Södersved, Mariann
dc.date.accessioned2024-05-27T06:28:44Z
dc.date.available2024-05-27T06:28:44Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationKalaja, P., Alanen, R., Dufva, H., & Palviainen, Å. (2011). Englannin ja ruotsin kielen oppijat toimijoina koulussa ja koulun ulkopuolella. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), <i>Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa</i> (2011, pp. 62-74). Soveltavan kielentutkimuksen keskus. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia. <a href="https://journal.fi/afinla/article/view/4457" target="_blank">https://journal.fi/afinla/article/view/4457</a>
dc.identifier.otherCONVID_20327786
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95197
dc.description.abstractThis paper reports on the past experiences of learning English and Swedish – in a study conducted as part of a research project From Novice to Expert. Viewing language learning as a sociocultural activity, the study focused on agency, or the capacity to act, and its role in learning the two languages in school and out-of school. A questionnaire (with open-ended questions) was administered to students of English and Swedish at the beginning of their university studies. The questions concerned the students’ experiences of learning the languages when they still went to school. The data collected were subjected to qualitative content analysis. Importantly, the responses revealed differences in the exercise of agency and consequently in the learning opportunities seized by the two groups of students especially in their spare time. Other similarities and differences (both in experiences and beliefs) were found from one language to another, and also from one learning environment to another.en
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelemme, miten yliopisto-opiskelijat kertovat kouluaikaisista kielen oppimista käsittelevistä kokemuksistaan. Tässä artikkelissa keskitymme erityisesti toimijuuteen. Tämä sosiokulttuurisessa ajattelussa keskeinen näkökulma tarkastelee sitä, miten oppijat tarttuvat ympäristönsä tarjoamiin mahdollisuuksiin oppia ja käyttää kieltä ja miten he toimivat oppimisensa edistämiseksi. Raportoitava tutkimus on osa tutkimushanketta Noviisista ekspertiksi. Hankkeessa seuraamme englannin kielen opiskelijoiden kasvua kieliasiantuntijoiksi ja erityisesti heidän kieli- ja oppimiskäsitystensä (beliefs about SLA) kehittymistä yliopisto-opintojen aikana (Dufva, Alanen, Kalaja & Surakka 2007; Kalaja, Alanen & Dufva 2008, 2011). Opiskelijoilla oli vieraiden kielten opettajankoulutusohjelmaan tullessaan jo pitkälti kokemusta vieraiden kielten oppimisesta – ja välillisesti myös opettamisesta. Pitkittäistutkimuksena toteutettavassa hankkeessa on siten tehty opintojen alussa eräänlainen alkumittaus ja myöhemmin loppumittaus tutkimushenkilöidemme käsityksistä. Yhteistyössä Åsa Palviaisen kanssa on kerätty vastaavaa aineistoa ruotsin kielen opiskelijoilta (Kalaja, Alanen, Palviainen & Dufva, tulossa). Tutkimusasetelmamme mahdollistaa ensinnäkin kahden eri kielen (englanti ja ruotsi) opiskelijaryhmän kouluaikaisten oppimiskokemusten vertailun ja toiseksi kahden eri oppimisympäristön (koulu ja vapaa-aika) vertailun. Asetelman mielenkiintoisuutta lisää englannin ja ruotsin kielen erilainen asema Suomessa.fi
dc.format.extent138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus
dc.relation.ispartofKielenkäyttö verkossa ja verkostoissa
dc.relation.ispartofseriesAFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinla/article/view/4457
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlanguage learning
dc.subject.otherexperiences
dc.subject.othersociocultural theory
dc.subject.otheragency
dc.subject.otherlearning environment
dc.titleEnglannin ja ruotsin kielen oppijat toimijoina koulussa ja koulun ulkopuolella
dc.typeconference paper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405273961
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.relation.isbn978-951-9388-57-1
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange62-74
dc.relation.issn1798-7822
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume2011
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2011 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationconferenceObject
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3209
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6332
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15028
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationTutkimus on osa tutkimushanketta Noviisista ekspertiksi.
dc.type.okmA4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright