The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli osallisena kolme kieltenopettajaa ja opiskelijoiden ryhmähaastattelussa kolme opiskelijaa. Kokonaisuudessaan aineiston laajuus oli hieman yli kaksi tuntia. Haastattelijoilta kysyttiin heidän kokemuksistaan elokuvien käytöstä kielten tunneilla ja ajatuksistaan niiden vaikutuksesta oppimiseen sekä elokuvien käytön hyödyistä ja haasteista. Opettajien ja opiskelijoiden vastauksia vertailtiin mahdollisten yhtäläisyyksien ja erojen löytämiseksi. Aineistoa analysoitiin sisäl-lönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen päälöydökset osoittavat, että sekä opettajat että opiskelijat pitävät elokuvia hyödyllisinä kieltenopetuksessa, ja että he haluaisivat käyttää niitä useammin. Haastateltavat nostivat esiin useita elokuvien hyötyjä, kuten niiden rikkaan ja autenttisen kieli- ja kulttuurimateriaalin, niiden tuoman vaihtelun luokkahuonetyöskentelyyn sekä niiden mahdollistaman monipuolisten kielellisten taitojen harjoittaminen. Kuitenkin esiin nousivat elokuvien katsomiseen tarvittavan lisenssin, ajan ja saatavuuden tuomat haasteet. Aihetta voisi tulevaisuudessa tutkia laajemmalla otannalla, ja keskittyä löytämään ratkaisuja siihen, miten elokuvien katsomiseen liittyviä haasteita voitaisiin poistaa luokkahuonetyöskentelyn näkökulmasta.
...
Keywords
movies transversal competence movies in language classrooms kieli ja kielet englannin kieli elokuvat kielitaito opettajat lukiolaiset kieltenopettajat kielen oppiminen languages English language films language skills teachers general upper secondary school students language teachers language learning
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Investment in English language learning in Finnish upper secondary school
Koskinen, Oona (2024)Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. ... -
Classroom context's influence on students' willingness to communicate : a study of upper secondary school students' views
Kostiainen, Essi (2015)Suullisen kielitaidon harjoittelua vieraissa kielissä sekä asenteita sitä kohtaan on tutkittu melko paljon niin Suomessa, kuin muualla maailmassakin (ks. esim. Mäkelä 2005 tai Yli-Renko ja Salo-Lee 1991). Sen sijaan ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ...