“Disciplining is used when you have already lost the control of the situation” : English subject teacher trainees’ views on discipline and a peaceful learning environment
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajaharjoittelijoiden käsityksiä kurista ja työrauhasta. Tutkimus selvitti käsityksiä kurista ja työrauhasta harjoittelijoiden kouluaikaisten muistojen ja kokemusten pohjalta, sekä sitä, että onko heidän meneillään oleva opetusharjoittelu muuttanut heidän käsityksiään. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia sitä, kokevatko harjoittelijat koulutuksen olevan riittävää ja valmistavan heitä kohtaamaan työrauhaongelmia ja ohjaamaan luokkahuonetta.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, johon otettiin kolme, taustaltaan mahdollisimman erilaista, englannin aineenopettajaksi opiskelevaa opetusharjoittelijaa. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa käsiteltiin kuria ja työrauhaa käsitteinä, haastateltavien muistoja työrauhasta, sekä opettajainkoulutusta työrauhan näkökulmasta. Tärkeimmät havainnot tutkimuksessa olivat, että haastateltavien käsitys hyvästä työrauhasta syntyy jo ennen harjoittelua, ja että opetusharjoittelu vahvisti aiempia käsityksiään, eikä niinkään muuttanut niitä. Lisäksi opettajaharjoittelijoiden tausta, aiempi koulutus ja työt vaikuttavat siihen, millaiseksi hyvä työrauha ajatellaan.
Tuloksista voi päätellä, että opettajiksi hakeutuu ihmisiä, joilla on työrauhasta ja toisten ohjaamisesta keskimääräistä enemmän kokemusta ja hyvin perusteltuja näkemyksiä. Opettajaksi opiskelevilla on kiinnostusta ryhmän ohjaamiseen ja työrauhaan, ja siksi he ovat harjoittaneet itsereflektiota ja tehneet havaintoja asiasta. Opettajainkoulutuksella on lisäksi suuri rooli ammatillisessa kasvussa. Koulutuksesta oppii tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja se auttaa täydentämään opiskelijan omia keinoja ohjata luokkaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
Niskanen, Petra (2013)Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. ... -
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
“I don’t have any idea of what I should know in working life” : the role of English in the profession of a classroom teacher and how teacher training prepares students for working life
Kuitunen, Minttumaari (2020)Englannin kielellä on Suomessa merkittävä asema yhtenä käytetyimmistä vieraista kielistä ja sitä voisikin siis epävirallisesti kutsua kolmanneksi viralliseksi kieleksi. Lisäksi englanti on vahvasti esillä koulutusjärjestelmässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.