Englannin ja ruotsin kielen oppijat toimijoina koulussa ja koulun ulkopuolella
Kalaja, P., Alanen, R., Dufva, H., & Palviainen, Å. (2011). Englannin ja ruotsin kielen oppijat toimijoina koulussa ja koulun ulkopuolella. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa (2011, pp. 62-74). Soveltavan kielentutkimuksen keskus. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia. https://journal.fi/afinla/article/view/4457
Julkaistu sarjassa
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaToimittajat
Päivämäärä
2011Tekijänoikeudet
© 2011 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
This paper reports on the past experiences of learning English and Swedish – in a study conducted as part of a research project From Novice to Expert. Viewing language learning as a sociocultural activity, the study focused on agency, or the capacity to act, and its role in learning the two languages in school and out-of school. A questionnaire (with open-ended questions) was administered to students of English and Swedish at the beginning of their university studies. The questions concerned the students’ experiences of learning the languages when they still went to school. The data collected were subjected to qualitative content analysis. Importantly, the responses revealed differences in the exercise of agency and consequently in the learning opportunities seized by the two groups of students especially in their spare time. Other similarities and differences (both in experiences and beliefs) were found from one language to another, and also from one learning environment to another. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten yliopisto-opiskelijat kertovat kouluaikaisista kielen oppimista käsittelevistä kokemuksistaan. Tässä artikkelissa keskitymme erityisesti toimijuuteen. Tämä sosiokulttuurisessa ajattelussa keskeinen näkökulma tarkastelee sitä, miten oppijat tarttuvat ympäristönsä tarjoamiin mahdollisuuksiin oppia ja käyttää kieltä ja miten he toimivat oppimisensa edistämiseksi. Raportoitava tutkimus on osa tutkimushanketta Noviisista ekspertiksi. Hankkeessa seuraamme englannin kielen opiskelijoiden kasvua kieliasiantuntijoiksi ja erityisesti heidän kieli- ja oppimiskäsitystensä (beliefs about SLA) kehittymistä yliopisto-opintojen aikana (Dufva, Alanen, Kalaja & Surakka 2007; Kalaja, Alanen & Dufva 2008, 2011). Opiskelijoilla oli vieraiden kielten opettajankoulutusohjelmaan tullessaan jo pitkälti kokemusta vieraiden kielten oppimisesta – ja välillisesti myös opettamisesta. Pitkittäistutkimuksena toteutettavassa hankkeessa on siten tehty opintojen alussa eräänlainen alkumittaus ja myöhemmin loppumittaus tutkimushenkilöidemme käsityksistä. Yhteistyössä Åsa Palviaisen kanssa on kerätty vastaavaa aineistoa ruotsin kielen opiskelijoilta (Kalaja, Alanen, Palviainen & Dufva, tulossa). Tutkimusasetelmamme mahdollistaa ensinnäkin kahden eri kielen (englanti ja ruotsi) opiskelijaryhmän kouluaikaisten oppimiskokemusten vertailun ja toiseksi kahden eri oppimisympäristön (koulu ja vapaa-aika) vertailun. Asetelman mielenkiintoisuutta lisää englannin ja ruotsin kielen erilainen asema Suomessa.
...
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskusEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-57-1Kuuluu julkaisuun
Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissaISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-7822Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/4457Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20327786
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Tutkimus on osa tutkimushanketta Noviisista ekspertiksi.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ... -
“Disciplining is used when you have already lost the control of the situation” : English subject teacher trainees’ views on discipline and a peaceful learning environment
Koskinen, Oona (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajaharjoittelijoiden käsityksiä kurista ja työrauhasta. Tutkimus selvitti käsityksiä kurista ja työrauhasta harjoittelijoiden kouluaikaisten muistojen ja kokemusten ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.