Aloittavien ammattikorkeakouluopiskelijoiden matematiikan tasokoe osaamisen mittarina ja matemaattisten valmiuksien tunnistajana
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erään suomalaisen ammattikorkeakoulun aloittavien opiskelijoiden matemaattisten valmiuksien testaamiseen kehitettyä tasokoetta. Tutkimuksessa analysoidaan sen tuottamia tuloksia opiskelijoiden matemaattisesta osaamisesta, sekä pohditaan mittaamisen merkitystä opiskelijan osaamisen kehittämisessä.
Tutkimuksessa selvitettiin tasokokeen kysymyksiä analysoimalla, mitä osaamista tasokoe mittasi, millaista osaamista tehtävien ratkaisuissa tarvittiin, ja mitä eroja opiskelijoiden osaamisessa voidaan tasokokeen kautta havaita. Tutkimuksessa analysoitiin tilastollisilla menetelmillä eri koulutusohjelmien, koulutusmuotojen ja toimipaikkojen opiskelijoiden tasokokeen tuloksien eroja. Tutkimus on toteutettu tutkimuskäyttöön saadulla rekisteriaineistolla.
Tasokokeessa testattiin pääsääntöisesti prosenttilaskuosaamista. Tehtävien analyysissä havaittiin yhteyksiä yksittäisten tehtävien tulosten ja tasokokeen läpäisyasteen välillä. Koulutusohjelmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja tasokokeen tuloksissa. Lisäksi tilastollisesti merkitsevä ero tasokokeen tuloksissa oli ammattikorkeakoulun eri toimipaikkojen välillä. Ilta-/monimuoto-opiskelijoiden ja päiväopiskelijoiden tasokokeiden tulosten keskiarvoissa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa.
Opiskelijat ohjataan tasokokeen tulosten perusteella osaamistaan vastaaville opintojaksoille, joilla he pääsevät kehittämään matematiikan taitojaan ja osaamistaan lähikehityksen vyöhykkeellä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matemaattisten taitojen kehitys kouluiässä
Aunola, Kaisa; Nurmi, Jari-Erik (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Matemaattisten taitojen kehitys on luonteeltaan kasaantuvaa: aikaisempi osaaminen helpottaa uuden oppimista ja tasoerot matematiikan taidoissa lasten välillä kasvavat koulunkäynnin edetessä. Matematiikan osalta alkuopetus ... -
Alle kouluikäisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Nallematikka-ohjelmalla
Launiala, Kristiina (2015)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nallematikka-intervention soveltuvuutta niiden 5-vuotiaiden lasten tukemiseksi, joilla arveltiin olevan heikot matemaattiset taidot, riski matematiikan oppimisvaikeuteen ja ... -
Maahanmuuttajataustaisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukeminen Ekapeli-Matikka-tietokonepelillä
Kantanen, Saija (2014)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, tukeeko Ekapeli-Matikka-tietokonepeli maa-hanmuuttajataustaisten lasten heikkoja varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimusasetel-ma koostui kahdesta alkumittauksesta, kolmen viikon ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ... -
Ystävien matemaattisten taitojen yhteys nuoren laskutaitoon seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla
Jalkanen, Erika; Kuusela, Iida (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten ystävät ovat yhteydessä toistensa matematiikan taitoihin yläkoulussa. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lapsia on seurattu ...